کارآمدی آموزش پیشگیری از قلدری بر رفتارهای قلدرمابانه و همدلانه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 قلدری در مدرسه نوعی خشونت میان فردی است که ممکن است پیامدهای تحصیلی و اجتماعی کوتاه مدت و بلندمدت نامطلوبی به دنبال داشته باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین کارآمدی آموزش پیشگیری از قلدری بر رفتارهای قلدرمآبانه و همدلانه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت.

مواد و روش ها

 این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری انجام گرفت. در این پژوهش، جامعه ی آماری شامل تمام دانش آموزان پسر 12 الی 15ساله ی مقطع متوسطه ی اول شهر اصفهان بودند. برای اجرای پژوهش، تعداد 30 نفر از دانش آموزان نام برده که دارای نمره ی برش میانگین به بالا در پرسش نامه ی رفتار قلدری بودند، به صورت هدفمند انتخاب شدند. سپس، برای ارزیابی پیش آزمون، دانش آموزان پرسش نامه های رفتار قلدری اسپلیچ و هالت (2001) و همدلانه ی ووزن و همکاران (2015) و اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) را تکمیل کردند. در مرحله ی بعد، گروه آزمایش آموزش پیشگیری از قلدری اکبری بلوط بندگان (1398) را دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. داده ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

 نتایج نشان داد که در مراحل پس آزمون و پیگیری، در متغیرهای رفتارهای قلدری، اهمال کاری تحصیلی، رفتارهای همدلانه و ابعاد این متغیرها، بین گروه کنترل و گروه آزمایش یا آموزش پیشگیری از قلدری، تفاوت معناداری وجود دارد (0/001<p). میزان تاثیر آموزش پیشگیری از قلدری بر کاهش رفتارهای قلدری و اهمال کاری تحصیلی و افزایش رفتارهای همدلانه در پس آزمون، به ترتیب، برابر با 0/94، 0/89 و 0/63 و در مرحله ی پیگیری، 0/93، 0/90 و 0/60 بود.

نتیجه گیری

 بنابراین می توان گفت درصورتی که برنامه ی پیشگیری از قلدری در مدارس و مکان های آموزشی برای کودکان و دانش آموزان ارایه شود، از بروز رفتارهای قلدری و اهمال کاری تحصیلی جلوگیری و همدلی در آن ها ایجاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
252 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!