تجربیات اخلاقی پزشکان فوق تخصص انکولوژی کودکان در برخورد با والدین کودکان مبتلا به سرطان: یک مطالعه ی کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 سرطان کودکان از جمله بیماری های مزمن و دشواری است که می تواند پزشکان این کودکان را در طول زمان و مسیر تشخیص و درمان دچار چالش های متعدد اخلاقی کند. در این مطالعه، به بررسی تجربیات اخلاقی انکولوژیست های کودکان در مراحل مختلف تشخیص و درمان این بیماران و ارتباط با خانواده های آنان پرداختیم.

مواد و روش ها

 این مطالعه ی کیفی با روش نمونه گیری هدفمند درباره ی تعدادی از پزشکان انکولوژیست کودکان در استان های مختلف ایران انجام شد. برای جمع آوری داده ها، مصاحبه ی نیمه ساختار یافته با شرکت کنندگان صورت گرفت. مصاحبه تا رسیدن به اشباع در کدهای بیان شده توسط شرکت کنندگان جدید ادامه یافت. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار MAXQDA 10 استخراج و به روش آنالیز محتوای کیفی و با توافق تیم پژوهش دسته بندی شد.

یافته ها

 از بین 11 مصاحبه شونده که از 10 استان کشور انتخاب شدند، 158 کد اولیه استخراج شد. پس از تحلیل کدها و دسته بندی آن ها، در نهایت، 3 مضمون اصلی استخراج شد که در مجموع، دارای 10 مضمون فرعی بودند. مضامین اصلی شامل این موارد بودند: واکنش های والدین، چالش های درمانی و تجربه ی درونی پزشکان.

نتیجه گیری

 نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده ی ابعاد مختلف و گسترده ای از تجربیات اخلاقی و بالینی پزشکان انکولوژیست کودکان در ایران بود که هریک تحت تاثیر شرایط جغرافیایی و مذهبی و سایر عوامل دموگرافیک قرار دارند. به نظر می رسد که تدوین برنامه های آموزشی، پروتکل ها و راهنماهای عملکرد اخلاقی در خصوص بهبود عملکرد و دانش اخلاقی این پزشکان، متناسب با شرایط فرهنگی و اقلیمی و مذهبی ایران، ضروری باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
285 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!