مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و اسکیما تراپی گروهی بر مهارت های ارتباط بین فردی بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درمان بزرگسالانی که خود را تراجنسیتی می شناسند می تواند شامل روان درمانی برای وارسی مسایل جنسیتی، درمان هورمونی و درمان جراحی باشد. لذا، هدف مطالعه مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و اسکیما تراپی گروهی بر مهارت های ارتباط بین فردی بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسیتی می باشد.

روش کار

این مطالعه به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه پژوهش همه افراد دارای اختلال هویت جنسی مراجعه کننده به مرکز پزشک قانونی شهر شیراز در سال 1400-1399که اختلال آن ها از طریق پزشک قانونی محرز شده، بود و به دلیل عدم امکان دسترسی به همه آن ها به صورت هدفمند  از بین 195 نفر   تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا  پرسش نامه انزوای اجتماعی راسل و همکاران (1980) از هر دو گروه گرفته شد. سپس گروه  آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش واقعیت درمانی و اسکیما تراپی قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. مجددا پرسش نامه مهارت های ارتباطی پس از آموزش واقعیت درمانی و اسکیما تراپی انجام شد و در پیگیری  3 ماهه نیز تکرار شد و داده ها توسط تحلیل آماری توصیفی و استنباطی بررسی شد.

یافته ها

در مولفه کاهش تنهایی گروه کنترل با گروه مداخله واقعیت درمانی و اسکیما تراپی در سطح معنی داری 01/0 تفاوت معنی دار دیده شد؛ لذا، رویکرد واقعیت درمانی  تاثیر گذار بوده است.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد واقعیت درمانی می تواند به این افراد کمک کند به خودشان به عنوان منشاء اعمال و کردار توجه کنند و با  تاکید بر انگیزش درونی و احساس مسیولیت برای انجام رفتار باعث بالا بردن احساس ارزشمندی و کاهش احساس تنهایی  شوند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!