ارزیابی اثر تدوین سناریوهای مدیریتی در دقت پیش بینی سطح ایستابی با استفاده از مدل ترکیبی موجک-رگرسیون بردار پشتیبان (WSVR)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به دلیل محدود بودن منابع آب سطحی در بسیاری از کشور‌های خشک جهان، منابع آب زیرزمینی به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین نیازهای آبی شناخته می‌شوند. برداشت بی‌رویه از این منابع در سال‌های اخیر، اهمیت پیش‌بینی قابل اطمینان سطح آب‌های زیرزمینی را به منظور اعمال مدیریت بهینه این منابع، افزایش می‌دهد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین بهترین سناریوی ترکیب داده‌های ورودی در پیش‌بینی سطح آب زیرزمینی دشت همدان-بهار با بکارگیری از مدل ترکیبی موجک-رگرسیون بردار پشتیبان (WSVR) می‌باشد. جهت این امر، ابتدا داده‌های ماهیانه بارش، دما، تبخیر و سطح ایستابی هفده چاه مشاهده‌ای در طول مدت بیست و شش سال (1396-1370) تهیه و تکمیل گردید. به منظور انتخاب داده‌های ورودی مدل و میزان تاخیر آنها، نه سناریو با ترکیب و تاخیرهای متفاوت تعریف شد. با استفاده از پارامتر‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون (r)، خطای استاندارد (SE) و جذر میانگین مربعات خطا (RMSE) ارزیابی مدل شبیه سازی شده در هر سناریو صورت پذیرفت و با برترین سناریو، پیش‌بینی سطح آب زیرزمینی منطقه برای ده سال آتی انجام شد. بر اساس نتایج حاصله، سناریویی که شامل هر چهار پارامتر ورودی، هریک با یک و دو تاخیر، می‌شد، دارای بالاترین دقت بود. همچنین نتایج پیش‌بینی شده با سناریوی برتر، حاکی از یک روند نزولی قابل توجه در سطح آب زیرزمینی منطقه طی سال‌های آتی بود. لذا باتوجه به حساسیت ویژه این دشت در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرهای همدان و بهار و لزوم برداشت آب بیشتر در سال‌های آینده، تصمیم‌گیری برای مدیریت مطلوب‌تر آب زیرزمینی این منطقه، امری الزامی خواهد بود. کلیدواژه‌ها پیش‌بینی سطح آب زیرزمینی تبدیل موجک ماشین بردار پشتیبان مدل ترکیبی WSVR

زبان:
فارسی
صفحات:
1415 تا 1429
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!