شیوع پریودنتیت اپیکال و فاکتورهای مرتبط با آن در دندان های درمان ریشه شده با استفاده از توموگرافی کامپیوتری با اشعه ی مخروطی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف مطالعه ی حاضر، بررسی شیوع پریودنتیت اپیکال و برخی فاکتورهای مرتبط با آن در دندان های درمان ریشه شده با استفاده از توموگرافی کامپیوتری با اشعه ی مخروطی (Cone-beam computed tomography) CBCT در یک جمعیت ایرانی می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه ی توصیفی- مقطعی بین سال های 2017-2020 بر روی اسکن های بیماران مراجعه کننده به یک مرکز تخصصی رادیولوژی فک و صورت در شیراز انجام شد. 470 اسکن CBCT (شامل 1287 دندان درمان ریشه شده) به طور تصادفی انتخاب شدند. جهت ارزیابی پریودنتیت اپیکال از (Cone-Beam Computed Tomography Periapical Index) CBCTPAI استفاده شد. در دندان های درمان ریشه شده مبتلا به پریودنتیت اپیکال، طول پرکردگی ریشه و وجود کانال های پیدا نشده مورد بررسی قرار گرفت. از آزمون Chi-squareبرای سنجش رابطه ی بین حضور پریودنتیت اپیکال و سن و جنس بیماران، محل و نوع دندان استفاده شد. سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد.

یافته ها

پریودنتیت اپیکال در 23/5 درصد از دندان های درمان ریشه شده مشاهده شد. شیوع پریودنتیت اپیکال در مردان (26/3 درصد) به طور معنی داری بیشتر از زنان (21/2 درصد) بود (0/035 = p value). شیوع پریودنتیت اپیکال در دندان های درمان ریشه شده در بیماران زیر 50 سال (26/2 درصد) به طور معنی داری بالاتر از بیماران بالای 50 سال (3/20 درصد) بود (0/012 = p value). شایع ترین دندان های مبتلا به پریودنتیت اپیکال، مولرهای اول ماگزیلا و مندیبل بودند. در بین دندان های درمان ریشه شده که دارای پریودنتیت اپیکال بودند، پرکردگی کوتاه ریشه در 37/6 درصد موارد، پرکردگی بلند ریشه در 2/16 درصد موارد و کانال پیدا نشده در 13/9 درصد موارد مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع پریودنتیت اپیکال در دندان های درمان ریشه شده نسبتا بالا (23/5 درصد) می باشد. سن، جنس و نوع دندان فاکتورهای موثر بر شیوع پریودنتیت اپیکال در دندان های درمان ریشه شده می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p2675187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!