ارزیابی فاصله ی مدیولترالی سینوس ماگزیلا با استفاده از توموگرافی کامپیوتری با اشعه ی مخروطی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه درمان نواحی بی دندانی با استفاده از ایمپلنت ها، بسیار رواج پیدا کرده است، اما در بسیاری از بیماران که مدت بسیاری از بی دندان بودن ناحیه گذشته است، تغییر پوزیشن سینوس باعث کامپلیکیشن هایی در هنگام جایگذاری ایمپلنت می شود که برای حل آن می توان با تکنیک های مختلف، موقعیت سینوس را تا حد نیاز جابجا نمود. هدف از این مطالعه، ارزیابی فاصله ی مدیولترالی سینوس ماگزیلا با استفاده از این می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه ی مشاهده ای- مقطعی، از بین مراجعه کنندگان (160 بیمار) به بخش رادیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) که نیاز به تصویربرداری CBCT داشتند انتخاب شدند. برش کرونال قسمت میانی هر دندان از دست رفته، برای اندازه گیری فاصله ی مدیولترالی سینوس (عرض سینوس) انتخاب شد. در برش کرونال انتخاب شده، ارتفاع ریج باقی مانده و عرض سینوس در ارتفاع 5، 10 و 15 میلی متری از کف سینوس اندازه گیری شد. داده ها با آزمون های t-test و Man-Whitney آنالیز شدند (0/05 = α).

یافته ها

میامیانگین عرض سینوس در زنان در فواصل 5 و 15 میلی متری بیشتر از آقایان بود و در فاصله ی 10 میلی متری عرض سینوس در خانم ها کمتر از آقایان بود. میانگین ریج باقی مانده برای زنان و مردان به ترتیب برابر با 9/69 و 8/27 بود که نشان دهنده ی بالاتر بودن میزان ریج باقی مانده در خانم ها بود اما این تفاوت معنی دار گزارش نگردید. بیشترین ریج باقی مانده در ناحیه ی پرمولر اول بود و کم ترین میزان ریج باقی مانده در مولر اول می باشد

نتیجه گیری

هر چه نواحی بی دندانی از پرمولرها به سمت مولرها می رود، شاهد عریض تر شدن سینوس هستیم و همچنین هرچه میزان ریج باقی مانده کمتر باشد، ممکن است در سطح پایین تری با سینوس مواجه شویم.

زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p2675194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!