آفرینش های هنری در واژه های (استطعام، ماتح و فرط) در نهج البلاغه
تحلیل اشتقاقی واژه ها و بررسی مفاهیم مختلف آن برای رسیدن به تابلویی روشن از یک موضوع یا صحنه ای که آن واژه برایش به کار رفته از دیر باز مورد توجه دانشمندان لغوی و ادیبان بوده است. این روش تحلیلی واژه های نهج البلاغه را در لسان العرب به خوبی می توان یافت. ابن منظور پس از تحلیل اشتقاقی یک واژه اگر آنرا در کلام امیر مومنان (ع) یافته باشد به سخن ایشان و کاربرد آن واژه اشاره می کند .استفاده از روش تحلیلی-اشتقاقی واژه ها برای رسیدن به جامع معنایی سابقه زیادی دارد اما استفاده از این روش برای دریافت ترسیم یک صحنه از واژه ای که برای آن به کار رفته است به گونه ای که با تحلیل مفاهیم اشتقاقی آن بتوان تمامی سایه روشن ها و زوایای پیدا و پنهان آن را به تصویر کشید و یا آن را به شکل یک فیلم نامه (سناریو) تبدیل کرد، به ندرت در نوشته های مربوط به نهج البلاغه می توان یافت. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل اشتقاقی، مفاهیم واژه های مورد نظر و تصویرسازی های به کار رفته در آنها بررسی شده تا به علت استفاده امام از یک واژه خاص به جای واژه های مترادف و متقارب آن پی برده و اوج بلاغت و فصاحت کلام امام را دریافت.
آفرینش های هنری ، نهج البلاغه ، استطعام ، ماتح ، فرط
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.