الگوی مطلوب تامین مالی زنجیره تامین صنعت دفاع ایران بر اساس تکنیک تصمیم گیری بهترین- بدترین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از چالش های اصلی از صنایع تامین منابع مالی است. این موضوع  در صنایع دولتی ازجمله صنعت دفاع با توجه به محدودیت های بودجه ای که در سال های اخیر به طور خاص پیش آمده، این چالش ها را دوچندان نموده است. از طرفی تقویت بنیه دفاعی کشور منوط به تامین اقلام دفاعی جدید و نوآورانه است و توسعه صنعت دفاع نیز منوط به تامین منابع مالی پایدار است. تامین مالی زنجیره ای یک رویکرد خلاقانه است که شرکت ها جهت تخصیص منابع مالی و بهینه سازی جریان های مالی در زنجیره تامین از آن استفاده می کنند. این رویکرد کاهش هزینه ها، افزایش سودآوری و کارایی هرچه بیشتر سازمان را به دنبال دارد.

روش

در این تحقیق ابتدا الگوها و ابزارهای تامین مالی دفاعی در کشور و مطالعه تطبیقی آن با کشورهای برتر دفاعی جهان صورت گرفت و سپس با خبرگان مصاحبه شد و با اجرای روش دلفی و آزمون دوجمله ای و آزمون تی تک نمونه ای روش های تامین مالی تایید شدند سپس روش های تایید شده با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چندمعیاره بهترین- بدترین رتبه بندی و انتخاب گردیدند.

یافته ها

روش های سرمایه گذاری از محل مشارکت با بخش خصوصی و برون سپاری، افزایش درآمدها از طریق توسعه بازار و صادرات تسلیحات و محصولات نظامی، افزایش درآمدها از طریق متنوع سازی محصولات و دومنظوره سازی، کاهش هزینه ها از طریق بازطراحی تحقیقات و نوآوری با ارتباط موثر با دانش بنیان ها، مولدسازی دارایی های غیرمولد (فروش یا اجاره دارایی های مازاد و تبدیل آن به دارایی دارای بازده) به ترتیب اولویت اول تا پنجم خبرگان جهت تامین منابع مالی از فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!