ارزیابی کارآیی روش های الاستیسیته محور در برآورد سهم تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی در میزان دبی رودخانه ها (مطالعه موردی: رودخانه قره سو)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی از جمله عوامل مهمی هستند که بر جریان رودخانه تاثیر می گذارند. هدف این مطالعه، تعیین سهم هر کدام از عوامل تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی بر تغییرات دبی رودخانه قره سو یکی از مهم ترین رودخانه های استان اردبیل در دو ایستگاه سامیان و دوست بیگلو با استفاده از روش های الاستیسیته محور (بودیکو محور و روش ناپارامتری) می باشد. در این تحقیق، ابتدا به منظور تعیین نقطه تغییر مقدار رواناب رودخانه و تقسیم بندی دوره پایه و تغییر از آزمون پتیت در طول دوره آماری 1361- 1398 استفاده شد. این آزمون در نرم افزار Xlstat انجام شد. با توجه به نتایج این آزمون در سال 1376 یک تغییر در سری زمانی جریان سالانه رخ داد که از سال 1361 تا 1376 به عنوان دوره پایه و از سال 1377 تا 1398 به عنوان دوره تغییرات در نظر گرفته شد. سپس با استفاده از روش های الاستیسیته محور سهم هر کدام از این عوامل تعیین گردید. نتایج نشان داد که در ایستگاه هیدرومتری سامیان سهم تغییرات اقلیمی برابر 74/11-63/7 درصد و سهم فعالیت های انسانی برابر 37/92-26/88 درصد می باشد. در ایستگاه هیدرومتری دوست بیگلو نیز سهم تغییرات اقلیمی برابر 87/3-29/2 درصد و سهم فعالیت های انسانی برابر 71/97-13/96 درصد می باشد. با توجه به نتایج حاصل در هر دو ایستگاه، تاثیر فعالیت های انسانی (بیشتر از 88 درصد) بر روی رواناب حوضه به مراتب بیشتر از تغییرات اقلیمی (کمتر از 11 درصد) می باشد. بنابراین، جلوگیری از انجام فعالیت های انسانی موثر در کاهش دبی رودخانه، در حل و مدیریت مشکلات آبی حوضه ضروری بنظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
673 تا 683
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!