بررسی پوشش درختی، جانوری، خاکی و برخی ویژگی های ریخت شناسی درختان دامنه مرداب خضر نبی در نیمور نوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

جنگل ها، نظام های پویایی هستند که در معرض تغییرات دایمی قرار دارند. شناخت عناصر موجود در بوم سامانه جنگل و عوامل تاثیرگذار بر آن ، به حفظ این بوم سامانه ارزشمند کمک می کند و حفاظت از تنوع گونه ای تضمین کننده حفاظت از ارزش های بوم شناختی بوم سامانه خواهد بود. با مطالعه پوشش گیاهی و عوامل مختلف محیطی همچون فیزیوگرافی، خاک و اقلیم، می  توان به پایداری جوامع گیاهی و همبستگی این عوامل با پوشش گیاهی پی برد که این مسیله از جهت توسعه و احیای جوامع جنگلی بسیار مهم و کاربردی است. اهمیت تنوع زیستی و مدیریت آن که به صورت ویژه بر حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع بوم شناختی استوار است، از اهداف اصلی مدیریت منابع طبیعی است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر در منطقه جنگلی نیمور نوشهر با گونه های منحصر به فرد و غنی از ذخایر مهم گونه ای و با هدف ارزیابی پوشش گیاهی دامنه های اطراف مرداب خضر نبی، مورد بررسی قرار گرفت. همزمان با جنگل گردشی بر اساس همگنی یا ناهمگنی واحدهای رویشی نسبت به تغییرات فاصله از مرداب در نهایت ناحیه بندی گیاهان مرداب در سه ناحیه انجام و نمونه برداری از آنها صورت گرفت. با استفاده از روش بروان بلانکه با برداشت قاب های 1×2 متر در هشت جهت جغرافیایی نمونه ها تفکیک شد. تنوع گونه ای گیاهان در فصل رویش گیاهی (خرداد) با استفاده از شاخص های سیمپسون و شانون-وینر و تعیین غنا و یکنواختی گونه ها نیز از شاخص های مارگالف و منهنیک استفاده شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه با توجه به شاخص های تنوع زیستی نشان داد که بیشترین تنوع و غنای گونه ای مربوط به شرق، شمال و شمال شرق است اما در بین جهات مرداب خضرنبی اختلاف آماری مشاهده نشد. از نظر شاخص غنای مارگالف و یکنواختی اختلاف آماری (p<0.05) مشاهده شد. بافت خاک جنگل در مرداب از خاک های لومی رسی شنی (62/5٪)، لومی شنی (25٪) و لومی (12/5٪) تکیل شده است و مشخصه های رس (p<0.01)، ماده آلی (p<0.01) و اسیدیته خاک (p<0.05) اختلاف معنی داری دارند. همچنین نتایج نشان داد از نظر تعداد گونه نیز جهت دامنه شمالی، بیشترین گونه مربوط به راش و در بین گونه های گیاهی و جانوری به ترتیب، خانواده گرامینه و مورچه خاکی بیشترین حضور را داشتند.

نتیجه گیری

با استناد به نتایج، پوشش درختی، جانوری و ادافیکی تحت تاثیر مرداب خضر نبی بوده است و یک خرد زیستگاه با ریزاقلیم خاصی را تشکیل داده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!