شناسایی قارچ‎ های میکوریز آربوسکولار همزیست با گونه ‎های گیاهی در رویشگاه‎های مختلف بلوط ایرانی (Quercus brantii Lindl.) در ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

قارچ‎های میکوریز آربوسکولار یک جز مهم از میکروفلور خاک را تشکیل می‎دهند و با 80 در صد از گونه ‎های گیاهی همزیستی دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی قارچ‎های میکوریز آربوسکولار در سه رویشگاه (شنه‎چیر، ایلام و ملکشاهی) با شرایط اقلیمی مختلف در دو جهت دامنه شمال و جنوب در جنگل‎های استان ایلام انجام گرفت.

مواد و روش‎ها: 

به ‎منظور نمونه‎ برداری خاک، در هر رویشگاه و در هر جهت 20 نمونه خاک ترکیبی در دو جهت شمالی و جنوبی برداشت شد. در مجموع 60 قطعه نمونه برای هر سه رویشگاه بر اساس طرح نمونه ‎برداری کاملا تصادفی از عمق 20-0 سانتی‎متر در فصل بهار برداشت شد. استخراج اسپور قارچ‎های میکوریز با استفاده از روش الک مربوط و سانتریفیوژ کردن با ساکارز و شناسایی قارچ‎ها بر اساس اندازه‎ گیری ویژگی‎های ریخت شناسی و با استفاده از کلید شناسایی و سایت ‎های اینترنتی معتبر انجام ‎شد. درصد فراوانی گونه‎ های قارچی با استفاده از درصد اسپورهای متعلق به یک گونه قارچی نیز محاسبه شد. برای تعیین درصد تشابه گونه‎های قارچی در مناطق و جهت‎های شیب مختلف در هر رویشگاه از نمودار وون استفاده شد.

یافته‎ ها:

 نتایج این مطالعه نشان داد که در مجموع 39 گونه قارچ میکوریز آربوسکولار متعلق به 11 جنس در سه رویشگاه مورد مطالعه و دو جهت شناسایی شدند. 36 گونه قارچی متعلق به 11 جنس در رویشگاه ایلام، 37 گونه قارچ میکوریز متعلق به 11 جنس در ملکشاهی و 34 گونه قارچی متعلق به 10 جنس در شنه چیر شناسایی شد. از 11 جنس شناسایی شده بالاترین درصد فراوانی نسبی مربوط به جنس‎های Acaulospora و Glomus بود. در هر سه رویشگاه و در دو جهت شمالی و جنوبی دو گونه Glomus nanolumen و  Acaulospora lacunosa بالاترین درصد فراوانی گونه قارچی را داشتند. نتایج تشابه گونه‎ ها در مناطق مختلف نشان داد که 30 گونه قارچ میکوریز معادل %76/92 گونه ‎ها در بین مناطق مشترک بودند و یک گونه اندمیک (Glomus macrocarpum) در رویشگاه ملکشاهی وجود داشت. نتایج نشان داد تراکم اسپور در مناطق مورد مطالعه اختلاف معنی‎داری داشتند (000/0=p) که در رویشگاه ملکشاهی و شنه‎چیر بیشتر از ایلام بود. میانگین تراکم اسپور در تمام مناطق در جهت جنوبی بیشتر ار شمالی بود. میانگین تراکم اسپورها در مناطق مختلف از 111/20 در ایلام تا 140/25 در ملکشاهی و در بین جهت‎های مختلف از 105/60 در شمال ایلام تا 150/90 در جهت جنوبی ملکشاهی متغیر بود.

نتیجه‎ گیری:

 نتیجه مطالعه حاضر نشان داد که قارچ ‎های میکوریز در مناطق و جهت‎ های مختلف از نظر تعداد گونه قارچی، پراکنش و تعداد اسپور متفاوت بودند و بیشترین تراکم اسپور در جهت‎های جنوبی و در منطقه ملکشاهی مشاهده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!