بررسی اولویت های شهروندان در انتخاب شیوه های حمل و نقل پایدار با استفاده از آزمایش های انتخاب گسسته (مطالعه موردی: شهر قزوین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهم ترین معضلات شهرنشینی ناشی از انواع جابجایی درون شهری است. آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی صوتی و ناراحتی های روحی و جسمی از پیامدهای ناگوار در این حوزه اند. در این پژوهش عوامل موثر بر تصمیم گیری شهروندان شهر قزوین در انتخاب شیوه های حمل و نقل پایدار موردمطالعه قرار گرفته است. سپس با استفاده از روش آزمایش انتخاب گسسته تصمیم گیری افراد در انتخاب یکی از شیوه های حمل و نقل پایدار از طریق پرسشنامه عوامل تاثیرگذار بر سفرهای شهروندان با شیوه های حمل و نقل پایدار مورد پرسشگری قرار گرفته است. ایمنی مهم ترین عامل برای شهروندان شناخته شد. ابتدا نتایج مدل ازنظر معنادار بودن و سپس تاثیرات نهایی هر یک از شیوه ها در سناریوهای ذکرشده، موردبررسی قرار گرفت و نتایج حاکی از آن است که 47 درصد افراد تمایل به انتخاب خودروی اشتراکی، 24 درصد تمایل به انتخاب اتوبوس، 19 درصد تمایل به انتخاب دوچرخه و 10 درصد تمایل به انتخاب شیوه ی پیاده روی دارند. همچنین تمایل به پرداخت نیز برای بهبود هر یک از عوامل در این پژوهش موردمحاسبه قرار گرفته است و می توان این استدلال را داشت که پارکینگ و ایمنی به ترتیب با اعداد 065/0 و 06/0 برای افراد نسبت به هزینه و زمان سفر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!