فنوتیپ ها و ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه های اشریشیاکلی به دست آمده از قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) عرضه شده در فروشگاه های خرده فروشی در کرمان، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آنتی بیوتیک ها به طور گسترده ای برای درمان بیماری های عفونی در انسان و حیوانات استفاده می شود.  با این حال، استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها به ظهور باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک می کند و درمان عفونت ها را دشوارتر می کند.  در این مطالعه سی و شش ماهی قزل آلای رنگین کمان را از خرده فروشی های مختلف شهر کرمان واقع در جنوب شرق ایران به صورت تصادفی جمع آوری کردیم.  از هر ماهی با استفاده از سواب نمونه های پوستی تهیه شد و با استفاده از روش های کشت میکروبی، انتشار دیسک و PCR، جدایه های اشریشیاکلی (E. coli) از نظر فنوتیپ های مقاومت ضد میکروبی (AMR) و همچنین ژن های مرتبط مورد شناسایی و غربال گری قرار گرفتند.  یافته های ما نشان داد که شیوع مقاومت فنوتیپی در برابر آنتی بیوتیک های مورد آزمایش بالا بود شامل اریترومایسین (57/88 درصد)، فلورفنیکول (14/77 درصد)، اکسی تتراسایکلین (28/74 درصد)، تری متوپریم-سولفامتوکسازول (42/71 درصد)، تری متوپریم (71/65 درصد)، کلرآمفنیکل (85/62 درصد)، فلومکوین (60 درصد) سیپروفلوکساسین (28/54 درصد) و تتراسایکلین (28/54 درصد) که بالاترین میزان مقاومت را داشتند.  علاوه بر این، 57/8 درصد از جدایه های اشریشیاکلی، سویه های تولید کننده ESBL بودند و 28/74 درصد از جدایه ها به چند دارو به طور همزمان مقاوم (MDR) بودند.  بالاترین فراوانی ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی برای blaTEM 71/5 درصد، برای qnrA 28/14 درصد، برای sul1 14/17 درصد و برای sul2 20 درصد بود.  اشریشیاکلی یک باکتری مزوفیل است و به طور طبیعی در ماهی وجود ندارد.  ماهی ها عمدتا دارای باکتری های سرما دوست در میکرو فلور خود هستند.  منشا اشریشیاکلی روی پوست ماهی، آب آلوده به مدفوع انسان و حیوان است، بنابراین مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری با آبزی پروری ارتباط غیر مستقیم دارد.  مطالعه ما نشان داد که اشریشیاکلی جدا شده از پوست ماهی قزل آلای رنگین کمان دارای سطح بالایی از مقاومت آنتی بیوتیکی است که ممکن است خطری برای سلامت عمومی باشد.  بنابراین، کنترل استفاده از آنتی بیوتیک ها در پرورش ماهی برای کاهش فشار انتخاب برای ظهور و گسترش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک بسیار مهم است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
51 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!