تدوین مدل ساختاری کیفیت زندگی و ارتقای سلامت زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس بر اساس ادراک بیماری و سرسختی سلامت با میانجی گری شناخت اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کیفیت زندگی در ارتقای سلامت بیماران اهمیت به سزایی دارد. پژوهش حاضر برای ارایه مدل ساختاری کیفیت زندگی و ارتقای سلامت زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس بر اساس ادراک بیماری، سرسختی سلامت با نقش میانجی شناخت اجتماعی تدوین گردیده است.

مواد و روش ها

روش پژوهش توصیفی- همبستگی  بود. جامعه آماری تمامی زنان مبتلا به ام اس عضو انجمن ام اس ایران و مراجعه کننده به مرکز تحقیقات ام اس بیمارستان سینا تهران بودند که تعداد 470 نفر در سال  1401 به روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه به پرسشنامه های کیفیت زندگی اختصاصی ام اس، ادراک بیماری فرم کوتاه، سرسختی سلامت تجدید نظر شده و بازشناسی احساسات چهره (شناخت اجتماعی) به صورت آنلاین (برخط) پاسخ دادند.

یافته ها

تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد مدل ساختاری کیفیت زندگی زنان مبتلا به ام اس بر اساس ادراک بیماری و سرسختی سلامت با نقش واسطه ای شناخت اجتماعی برازش مطلوب 0/375 دارد. بین کیفیت زندگی، ادراک بیماری با میانجی گری شناخت اجتماعی با ضریب تاثیر 0/124-  و بین کیفیت زندگی، سرسختی سلامت با میانجی گری شناخت اجتماعی با ضریب تاثیر60 /0-  رابطه منفی و معنادار وجود داشت (0/05>P).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت نقش میانجی شناخت اجتماعی در تاثیر ادراک بیماری و سرسختی سلامت، بر کیفیت زندگی می تواند مدل مناسبی را برای تبیین بهبود روانشناختی زنان مبتلا به ام اس ارایه دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
404 تا 418
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!