بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری کننده از کرونا در زنان حاشیه شهر مشهد با استفاده از مدل ارتقا سلامت پندر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پاندمی ویروس کرونا از پایان سال 2019 تا کنون در سطح جهان وضعیت فوق العاده به وجود آورد که بحران بی سابقه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در پی داشت. در حال حاضر مهم ترین راهکار مقابله با این پاندمی رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در کنار واکسیناسیون عمومی است که لازمه آن آگاهی بخشی به جامعه و تغییر رفتارهای بهداشتی و اجتماعی مردم است. مطالعه حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری کننده از کرونا در زنان حاشیه شهر مشهد با استفاده از مدل ارتقا سلامت پندر انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تحلیلی مقطعی که در سال 1400 انجام شد، 300 زن ساکن حاشیه شهر مشهد به روش نمونه گیری چندمرحله ای، که نسبت به انجام پژوهش رضایت داشتند وارد مطالعه شدند و چک لیست اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه 82 سوالی طراحی شده بر اساس مدل ارتقا سلامت پندر (که روایی و پایایی آن تایید شده بود) را تکمیل نمودند. داده های بدست آمده توسط نرم افزار SPSS آنالیز شدند.

یافته ها

از میان خصوصیات دموگرافیک متغیرهای شغل (p=0/03)، سابقه ابتلا به کرونا (p=0/01)، دریافت واکسن (p=0/04)، فشارخون (p=0/01) و دیابت  (p=0/04)، با سازه پیامدهای رفتاری ارتباط معنی داری داشتند. بیشترین و کمترین نمره شرکت کنندگان در مطالعه به ترتیب در سازه موانع درک شده (12/87± 48/66) و تعهد به اجرای برنامه (1/42± 8/68) وجود داشت. از بین بخش های مختلف مدل ارتقاء سلامت پندر، خودکارآمدی درک شده (p<0/001, B=0/39)، منافع درک شده (p<0/001, B=0/13)، تاثیرات بین فردی(p<0/001, B=0/16) و ترجیحات (p<0/001, B=0/20) تاثیر معنی داری بر سازه پیامدهای رفتاری داشتند.

نتیجه گیری

قوی ترین پیش بینی کننده رفتارهای پیشگیری کننده از کرونا، خودکارآمدی است. در نتیجه انجام مداخلاتی به منظور افزایش خودکارآمدی ساکنان حاشیه شهر احتمالا منجر به افزایش رفتارهای پشگیری کننده از کووید-19 در آن ها خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 433
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!