طراحی و ارزیابی نرم افزار آموزشی بهداشت دهان و دندان مبتنی بر تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری های قلبی مادرزادی از شایع ترین نقص های مادرزادی در بدو تولد می باشد. کودکان و نوجوانان با بیماری های قلبی مادرزادی به دلیل استعداد ابتلا به آندوکاردیت عفونی ناشی از بهداشت نامناسب دهان و دندان نیازمند مراقبت های ویژه دندانپزشکی می باشند. هدف مطالعه حاضر طراحی و ارزیابی نرم افزار آموزشی بهداشت دهان و دندان مبتنی بر تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان با بیماری های قلبی مادرزادی می باشد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه توسعه ای بود که از سال 1400 تا 1401 در مرکز تحقیقات قلب کودکان اصفهان انجام شد. برای طراحی و توسعه پایگاه داده نرم افزار آموزشی بهداشت دهان و دندان از سیستم MySQL  استفاده شد. توسعه نرم افزار نیز بر پایه پلتفرم اندروید انجام گرفت. طراحی و ارزیابی نرم افزار آموزشی بهداشت دهان و دندان در پنج مرحله تحلیل، طراحی، توسعه، پیاده سازی و ارزیابی انجام گرفت. برای ارزیابی کاربرد پذیری نرم افزار از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر از 51 نفر از کودکان و نوجوانان 3 تا 18 سال با بیماری های قلبی مادرزادی و والدین آن ها تشکیل شده بودند.

یافته ها

نتایج ارزیابی کاربرد پذیری نرم افزار آموزشی بهداشت دهان و دندان از دیدگاه کودکان و نوجوانان با بیماری قلبی مادرزادی نشان داد که ویژگی های کاربری بودن، سهولت استفاده و تاثیرات آموزشی این نرم افزار در حد خوب ارزیابی گردید.

نتیجه گیری

کاربرد این نرم افزار می تواند در زمینه ارتقای بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان با بیماری قلبی مادرزادی مفید واقع شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
434 تا 464
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!