تحلیل اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت ویژه معلمان ورزش بر مبنای مدل کرک پاتریک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

کیفیت تدریس یکی از مهم ترین عوامل موثر بر پیشرفت دانش آموزان در تمامی محیط های آموزشی است. هدف از انجام این پژوهش تحلیل اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت ویژه معلمان ورزش بر مبنای مدل کرک پاتریک بود.

روش ها :

روش تحقیق از نوع توصیفی و از دسته پژوهش های علی- پس رویدادی است. جامعه آماری این پژوهش را معلمان ورزش شهر کرج (800=N) تشکیل دادند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه آماری برابر با 260 تن برآورد شد که به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی از بین اعضاء جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 32 سوال در قالب طیف پنج ارزشی لیکرت بود که به کمک آن اثربخشی دوره آموزشی بر اساس مدل کرک پاتریک در چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتیجه گیری اندازه گیری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از نظرات اصلاحی اساتید متخصص تعیین شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ 81/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری t تک نمونه ای، t مستقل، فریدمن و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد عوامل واکنش، رفتار، یادگیری و نتایج تاثیر مثبت و معناداری بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت دارند و میانگین نمرات معلمان ورزش از اثربخشی این مولفه ها بالاتر از حد متوسط بود. از طرفی بالاتر میانگین رتبه مربوط به مولفه رفتار بود. همچنین بین معلمان بر اساس مدرک تحصیلی در تمامی مولفه ها تفاوت معناداری وجود داشت.

نتیجه گیری

بنابراین چنین نتیجه گیری می شود که اثربخش بودن دوره های آموزشی ضمن خدمت در هر چهار سطح می باشد که علت آن را می توان افزایش درک و ایجاد دانش و نگرش مثبت معلمان نسبت به اهمیت و چگونگی اجرای فرآیند آموزش به معلمان دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!