تاثیر حمایت ورزشی والدین و ادراک دانش آموزان از حمایت والدین بر احساس اجتماعی شدن دانش آموزان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش با هدف تاثیر حمایت ورزشی والدین و ادراک دانش آموزان ازحمایت والدین بر احساس اجتماعی شدن دانش آموزان انجام شد .

روش ها

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- همبستگی با استفاده از ابزار پرسشنامه می باشد. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دختر و پسر 9 تا 11ساله شهر تهران و والدین آن ها تشکیل دادند که تعداد آن ها 299610 نفر بود که براساس جدول مورگان تعداد 384 نفر انتخاب و تعداد 400 پرسشنامه به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی توزیع شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد پرسشنامه ادراک دانش آموزان از حمایت والدین ویلک و همکاران (2018) ، پرسشنامه حمایت ورزشی والدین از فعالیت بدنی بیتز و همکاران (2006) و پرسشنامه احساس اجتماعی شدن وود و همکاران (2010) استفاده شد. روایی سوالات پرسشنامه ها توسط 5 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و 5 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب تایید و پایایی سوالات نیز با آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب آلفای کرونباخ 78/0، 77/0 و 0.89بود. جهت تحلیل یافته ها از نرم افزار spss22 و جهت بررسی فرضیه ها از آزمون تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که حمایت ورزشی والدین و ادراک دانش آموزان از حمایت والدین با سطح اطمینان 95% و p<0.05 تاثیر معناداری بر احساس اجتماعی شدن دانش آموزان 9 تا 11 سال دارد.

نتیجه گیری

باتوجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می شود برنامه های فعالیت بدنی به صورت خانوادگی و گروهی در اولویت برنامه های خانواده ها قرار گیرد و والدین زمان بیشتری را با فرزندان خود سپری کنند. همچنین بهتر است مدارس از حمایت های ورزشی والدین درفعالیت های بدنی دانش آموزان استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!