بررسی امکان پذیری و ضرورت ارائه درس اخلاق اسلامی با رویکرد سلامت محور در دانشگاه های علوم پزشکی و ارائه سرفصل های پیشنهادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارایه درس اخلاق اسلامی با رویکرد سلامت محور در دانشگاه های علوم پزشکی علاوه بر توجه به نیاز حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی می تواند منشا پویایی و کارامدی بیشتر این درس گردد. هدف این مطالعه بررسی امکان پذیری و ضرورت ارایه درس اخلاق اسلامی با رویکرد به مباحث حوزه سلامت و حرفه پزشکی و ارایه سرفصل های پیشنهادی سلامت محور برای این درس است.

روش کار

این پژوهش کاربردی و با رویکرد کیفی در سال تحصیلی 1400-1399در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. جامعه آماری 22 نفر از مدرسان درس اخلاق اسلامی، کارشناسان حوزه معارف اسلامی و متخصصان حوزه سلامت و آشنای به مباحث حوزه معارف بودند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید کارشناسان قرار گرفت.

نتایج

تمامی شرکت کنندگان ارایه درس اخلاق اسلامی با رویکرد به حرفه پزشکی را به حسب اهداف، سرفصل ها، ابعاد چهارگانه سلامت و پیشینه آن امری ممکن؛ و ارایه آن برای دانشجویان علوم پزشکی لازم و مفید دانسته و ضمن ارایه مستندات و دلایل، سرفصل ها و موضوعات با این رویکرد را پیشنهاد نمودند.

نتیجه گیری

ارایه درس اخلاق اسلامی با رویکرد به مباحث حوزه سلامت نه تنها امری ممکن بلکه ضرورت داشته و توجه به نیاز حرفه ای دانشجویان رشته های علوم پزشکی خواهد بود. علاوه بر این منشا پویایی و کارآمدی این درس و توجه به مباحث بین رشته ای حوزه سلامت و معارف اسلامی نیز می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!