دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نجف آباد درباره قابلیت ارائه دروس تخصصی در بستر مجازی و دلایل آن؛ یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با وجود تجربه ارایه دروس تخصصی در بستر مجازی در دوران کرونا، شروع دوره های حضوری شک و تردیدها در مورد ارایه دروس تخصصی در بستر مجازی را به قوت خود باقی گذاشته است. هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد نجف آباد درباره دروس تخصصی قابل ارایه در بستر مجازی و دلایل برگزاری و عدم برگزاری این دروس به صورت مجازی است.

روش ها

این مطالعه کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا، در جامعه آماری اساتید و دانشجویان رشته‎های بهداشت، پرستاری و مامایی و پزشکی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد نجف‎آباد انجام شد. 30 دانشجو و 14 استاد از رشته‎های مختلف به روش نمونه‎گیری هدفمند برای انجام مصاحبه نیمه‎ساختاریافته انتخاب شدند. مدت انجام مصاحبه برای دانشجویان 15 تا 20 دقیقه و برای اساتید حدود 50 تا 90 دقیقه به طول انجامید. انجام مصاحبه‎ها تا زمان اشباع داده‎ها ادامه یافت. تحلیل داده‎ها به روش تحلیل محتوای موضوعی و روایی و پایایی نتایج به شیوه پرسش از همکار و بررسی توسط اعضاء انجام شد.

نتایج

دانشجویان و اساتید تمام دروس پایه و تخصصی نظری را قابل ارایه در بستر مجازی می دانند. در بررسی داده‎های کیفی دلایل اساتید و دانشجویان برای برگزاری و عدم برگزاری دروس تخصصی در بستر مجازی در 23 طبقه فرعی و دو طبقه کلی نگرشی (استفاده بهینه از زمان، کاهش هزینه، فرار از تدریس ضعیف اساتید) و مهارت های فنی و تکنیکی (مدیریت بهتر کلاس های با جمعیت زیاد، استفاده از فناوری های نوین در تدریس) طبقه بندی گردید.

نتیجه گیری

نتیجه مطالعه نشان‎دهنده استدلال‎های موافق و مخالف در مورد ارایه دروس تخصصی در بستر مجازی است. از این دیدگاه‎ها استنباط‎هایی می‎شود که به اصلاح روند برگزاری و ارایه دروس در بستر مجازی کمک می‎کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
196 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!