نیازسنجی آموزشی مدیران ارشد دانشگاه های علوم پزشکی - زیربنای طراحی برنامه توانمندسازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نیازسنجی آموزشی اعضای هیات علمی و توانمندسازی اساتید، درزمره اولویت های دانشگاهی قرار دارد. برای ایجاد تحول سازمانی در آموزش، برنامه توسعه بلندمدت اعضاء هیات علمی در قالب برنامه توانمندسازی مدیران راهبردی آموزش عالی سلامت (Mini- MBA) طراحی، اجرا و ارزیابی خواهد شد. هدف این مقاله ارایه نتیجه گام اول برنامه، یعنی نیازسنجی هدفمند می باشد.

روش بررسی

این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی از دی تا بهمن 1401 انجام شد. افزایش میزان بهره وری در عرصه مدیریت اجرایی و ایجاد شبکه ارتباطی گسترده و غنی از تجارب کارآمد بین مدیران ارشد مدنظر قرار داشت، در این اثنا، از پرسشنامه مربوطه با 58 گویه استفاده شد.

یافته ها

بیشترین و کمترین سن مشارکت کنندگان به ترتیب 67 و 28 سال و بیشترین و کمترین سابقه خدمت به ترتیب 36 و 1 سال بود. مدیران مراکز مطالعات بیشترین پاسخ دهندگان به پرسشنامه بودند و 9/94 درصد با رتبه هیات علمی به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. از لحاظ جنسیتی بیشترین شرکت کنندگان مردان (2/60) و بقیه زنان (8/39) بودند. در حیطه آشنایی با آیین نامه های آموزشی، آنچه برای همه مدیران ارشد دانشگاهی اولویت داشت، آیین نامه ارتقاء هییت علمی (هیات ممیزه) دانشگاه ها بود.

نتیجه گیری

ارتقای بهره وری منابع انسانی، مستلزم ارتقای کیفیت و بهبود توان مدیریتی است. با اتکا به نتایج این نظرسنجی می توانیم برنامه توانمندسازی مدیران ارشد آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حیطه های مورد نظر ایشان مانند: آشنایی با آیین نامه جدید ارتقاء، مدل های نوین نظام های آموزش عالی، ارزش آفرینی و ایده پردازی برتر در آموزش علوم پزشکی و... را اولویت بندی نمود. از این طریق، مدیران ارشد فرصت به کارگیری آموخته ها و انتقال آن به محیط واقعی آموزش را یافته و امکان تحقق اهداف آموزشی فراهم می شود. برنامه توانمندسازی مدیران ارشد، دستیابی به اهداف مندرج در برنامه جامع مدیریت بهره وری در آموزش علوم پزشکی را هموارتر می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!