دوازده نکته کلیدی اخلاقی در سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با شروع همه گیری کرونا مقاومت پزشکان، سازمان های مراقبتی و آحاد مردم، درباره ارایه و دریافت خدمات سلامت از راه دور، شکسته شد. اگرچه کسب و کارهای سلامت دیجیتال در ایران از دهه اخیر گسترش پیدا-نموده بود، آرما ن های مدنظر برای گسترش خدمات سلامت الکترونیک، در دوران پاندمی کووید تحقق پیدا نمود. باتوجه به نبود دستورالعمل مصوب درباره اخلاق این حوزه، مهمترین دغدغه، آگاهی و رعایت ملاحظات اخلاقی در پلتفرم های ارایه سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور است. در این مقاله مهم ترین محورهای اخلاقی درقالب دوازده نکته کلیدی مطرح شده است.

روش بررسی

یک مرور روایتی از طریق جستجو در پایگاه های Scopus, PubMed, Web of Sciences در سال های 2014 تا 2022 انجام شد. مقالات غیر انگلیسی زبان، کنگره ها و موارد مربوط به اخلاق آموزش و پژوهش سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور، معیارهای خروج مطالعه بودند.

یافته ها

از 89 مطالعه یافت شده، براساس معیارهای ورود و خروج، 66 مقاله از مطالعه خارج و 23 مقاله وارد شدند. ملاحظات اخلاقی، در 12 محور "حفظ حریم خصوصی"، "استفاده به عنوان راهکارمکمل"، "عدالت و دسترسی پذیری"، "اعتماد"، "رضایت آگاهانه"، "تعهدحرفه ای و مسیولیت پذیری"، "استقلال پزشک و بیمار"، "اصل رازداری"، "روایی و پایایی"، "جبران غرامت"، "ارزیابی و بازخورد" و "اخذ گواهی" طبقه بندی شدند.

نتیجه گیری

12 نکته اخلاقی مذکور، باید محورهای اصلی کد اخلاق این حوزه باشد. درحال حاضر، پیشنهاد می-گردد تا تمامی پلتفرم های مجازی ارایه دهنده خدمات سلامت، این نکات را در قالب تعهدنامه اخلاقی به اطلاع و امضای افراد دخیل در ارایه خدمت برسانند و دریافت کنندگان این خدمات از این دوازده نکته اخلاقی آگاهی داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!