الگوی توسعه ی پایدار کسب و کار در پرتو ارزش‏ها و اصول اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
در دوران معاصر، اصول اخلاقی کسب و کار به عنوان یکی از اجزای اصلی برای پایداری شرکت ها مطرح شده است. با توجه به شکست بسیاری از شرکت ها در سال های اولیه تاسیس، گنجاندن ارزش ها و اصول اخلاقی اسلامی می تواند به طرح ریزی رشد و توسعه کسب و کارها کمک بسیاری کند. توسعه پایدار مفهومی گسترده و تعاملی است که توازنی بین نیاز به رشد اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و عدالت اجتماعی را حفظ می کند. هدف این مطالعه طراحی یک مدل پایداری کسب و کار در راستای ارزش های اسلامی است. برای شناسایی و طراحی این مدل، تحلیل محتوا و مشاوره با کارشناسان مورد استفاده قرار گرفت.
روش
برای دستیابی به هدف، ترکیبی از تحلیل محتوا و مشاوره با کارشناسان به کار گرفته شد. تحلیل محتوا برای شناسایی ارزش های اسلامی و اخلاقی مرتبط، ابعاد توسعه، تاسیس کسب و کارهای اسلامی و استراتژی های رشد استفاده شد. مشاوره با کارشناسان نیز برای جمع آوری بینش ها و اعتبارسنجی نتایج انجام شد.
یافته ها
مدل پایداری کسب و کار طراحی شده شامل استراتژی ها و ارزش های مختلف است. استراتژی های شناسایی شده شامل شناخت زمان و فرصت، نوآوری در کار، مهارت ها و دانش در کسب و کار، صداقت در معاملات، روابط سالم، جسارت، برنامه ریزی، بهبود محیط کار، کنترل و نظارت، مرتب سازی بر اساس شایستگی، آموزش و تقویت مهارت ها، و سیستم پاداش و تنبیه است. ارزش های اسلامی و اخلاقی شناخته شده به عنوان اصول حاکم شامل درک تغییر، هزینه گذاری در کار، یادآوری خدا در کار، توکل به خدا، هدف گذاری و تفاند در کار، و اهتمام و تلاش در کار بود.
نتیجه گیری
گنجاندن ارزش ها و اصول اسلامی و اخلاقی در شیوه های کسب و کار می تواند به طراحی شرکت های پایدار بسیار کمک کند. مدل پایداری کسب و کار طراحی شده، یک چارچوب را برای شرکت ها فراهم می کند تا این ارزش ها و استراتژی ها را به عملیات خود یکپارچه کنند و رشد و توسعه را ترویج دهند در حالی که استانداردهای اخلاقی را حفظ می کنند. یافته های این مطالعه می تواند کارآفرینان و رهبران کسب و کار را در ایجاد شرکت های پایدار و با رویکرد اخلاقی هدایت کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2680017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!