طراحی، اجرا و ارزیابی کارگاه آنلاین آموزش بازی گونه سازی به شیوه مبتنی بر سناریو بر یادگیری و رضایت شرکت کنندگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در روندهای آموزشی نوین، بازی و بازی گونه سازی یکی از اصلی ترین رویکردها در ایجاد فضاهای آموزشی جذاب است. آموزش مبتنی بر بازی همچنین روش فعال و مناسبی برای تغییرات رفتاری و عملکردی دانشجویان است. تحقیق حاضر ضمن مروری بر طراحی و اجرای کارگاه آموزش بازی گونه سازی، به ارزیابی تاثیر آن بریادگیری و رضایت شرکت کنندگان می پردازد.

روش ها

تحقیق به شیوه نیمه تجربی تک گروهی پیش آزمون- پس آزمون بر روی شرکت کنندگان در کارگاه بازی گونه سازی آموزشی در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری تحقیق 52 شرکت کننده مشتمل بر اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم پزشکی در کارگاه کشوری بازی گونه سازی بود که با توجه حجم کم جامعه آماری، همه افراد به شیوه سرشماری، وارد تحقیق شدند و در نهایت 46 شرکت کننده پرسشنامه های هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون را تکمیل کردند. کارگاه به شیوه الکترونیکی آنلاین هم زمان از طریق وبینار با پلتفورم ZOOM به مدت 6 ساعت و توسط دو مدرس به صورت سخنرانی کوتاه همراه با سوالات تعاملی و ارایه سناریو برگزار شد. ابزار تحقیق دو پرسشنامه بررسی دانش قبل و بعد، و بررسی رضایت شرکت کنندگان از کیفیت کارگاه بود. خط برش (Cut- off- Point) رضایت، 75 درصد معادل 4 از 5 در نظر گرفته شد و بازه نمره دانش از صفر تا 10 با خط برش 5 بود. داده ها با نرم افزارSPSS  و آزمون های t تک نمونه ای، t زوجی و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که مداخله آموزشی درحد معنی داری بر افزایش یادگیری (دانش) افراد موثر بوده است (P< 0.001, t=14.36). در بررسی نمره پس آزمون به تفکیک متغیرهای زمینه ای نتایج آزمون t مستقل تفاوت معنی داری را در مورد جنسیت (P = 0.134, t=1.56) و وضعیت علمی (P= 0.645, t = 1.01). نشان نداد. بین مقطع تحصیلی افراد با نمره پس آزمون ارتباط معنی داری مشاهده نشد  (P= 0.871, F= 1.60). همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمره رضایت در همه ابعاد بیش از خط برش (4) بوده است (P< 0.001). نظرات آزاد شرکت کنندگان بر ضرورت و کاربردی بودن آموزش بازی و بازی گونه سازی در تدریس و یادگیری تاکید داشت.

نتیجه گیری

به نظر می رسد توسعه مفاهیم کاربردی بازی و بازی گونه سازی برای مدرسین در ایجاد جذابیت بیشتر کلاس ها مفید خواهد بود. دراین باره لازم است دوره ها و برنامه های آموزشی توانمندسازی مفاهیم بازی و بازی گونه سازی و شیوه اجرای آن در محیط های آموزشی برای اعضای هیات علمی و دست اندرکاران آموزش ارایه گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2680287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!