ارزیابی شیوع مایکوپلاسما هومینیس در زنان باردار با پارگی زودرس کیسه آب با تکنیک کشت و PCR در استان اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مایکوپلاسما هومینیس جزو کوچکترین پروکاریوت های آزاد و از معروف ترین مایکوپلاسمای بیماری زای دستگاه تناسلی انسانی می باشد. که موجب واژینوزباکتریایی، ناباروری، سقط جنین، تولد زودرس با کم وزنی، مننژیت و پنومونی می شود. این تحقیق با هدف مطالعه ی میزان شیوع پارگی زودرس کیسه آب مادران باردار در اثر مایکوپلاسما هومینیس در بیمارستان های زنان استان اردبیل با دو تکنیک PCR و کشت انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه ی موردی شاهدی  روی 100 زن باردار با کیسه آب پاره شده و 50  زن سالم بدون علامت  (کنترل) مراجعه کننده به بیمارستان های زنان استان اردبیل در سال 1401 انجام شد. پس از نمونه برداری به روش سواپ سرویکال، نمونه ها از نظر حضور مایکوپلاسما هومینیس با روش کشت و PCR مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته ها

در گروه مورد از 100 بیمار مورد مطالعه، 39 نمونه (39%) با روش کشت و 51 نمونه (51 %) با روش PCR و در گروه کنترل از 50  نمونه مورد بررسی،  7  نمونه (14 %) با روش کشت و 9 نمونه (18 %)  با روش PCR از نظر وجود مایکوپلاسما هومینیس مثبت تشخیص داده شدند. ارتباط آماری معنی داری بین گروه سنی، سابقه سقط، ابتلا به عفونت واژینال قبل از بارداری و کیسه آب پاره شدن خودبخود زنان باردار با خطر ابتلا به مایکوپلاسماهومینیس و بدنبال آن کیسه آب پاره شدن زودرس زنان باردارمشاهده شد (0/05 <p).

بحث و نتیجه گیری

در صدپارگی زودرس کیسه آمنیوتیک مادران باردان در اثر آلودگی با مایکوپلاسما هومینیس بالا و شایع تر می باشد. روش PCR در مقایسه با روش کشت، برای شناسایی موارد مثبت مایکوپلاسما هومینیس در زنان بارداری که دچار کیسه آب پاره زودرس شده اند، مناسب تر واختصاصی تر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2680304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!