تدوین الگوی رابطه فشار روانی و حمایت اجتماعی درک شده با اوقات فراغت مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش با هدف تدوین الگوی رابطه فشار روانی و حمایت اجتماعی درک شده با اوقات فراغت صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش 320 نفر از مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی ساده 175 نفر به ‏عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش استفاده از سه پرسشنامه : فشار روانی (SOSS)، پرسشنامه حمایت اجتماعی نوربک (NSSQ) و پرسشنامه اوقات فراغت بود. در این پژوهش، برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری اسمارت پی ال اس، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که فشار روانی بر حمایت اجتماعی درک شده با ضریب تاثیر 699/0 و مقدار بحرانی 86/11، فشار روانی بر اوقات فراغت با ضریب تاثیر 27/0 و مقدار بحرانی 16/3 و حمایت اجتماعی درک شده بر اوقات فراغت با ضریب تاثیر 57/0 و مقدار بحرانی 94/6 تاثیر داشته است. همچنین نتایج آزمون سوبل نشان داد که میزان Z-value 92/11 می باشد که چون بیش تر از 96/1 است تاثیر متغیر حمایت اجتماعی درک شده در رابطه بین فشار روانی و اوقات فراغت تایید می گردد. به مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه پیشنهاد می شود که با ایجاد سیستم های حمایتی قوی در محیط کار و خارج از آن از جمله حمایت اجتماعی درک شده، زمینه کاهش عوارض جدی کمی و کیفی فشار روانی را در میان پرسنل ایجاد نمایند و در نتیجه به اهداف سازمانی خود دست یابند.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2680958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!