اثر اسیدهای هیومیک استخراج شده از منابع آلی بر اشکال نیتروژن، فسفر و پتاسیم قابل دسترس در یک خاک آهکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
بررسی ها نشان می دهد در بیش از 60 درصد از اراضی زیر کشت کشور، میزان کربن آلی کمتر از 1 درصد بوده و به دلیل آهکی بودن اغلب خاک ها، عناصر غذایی به شکل نا محلول و غیر قابل جذب برای گیاه هستند. یکی از راهکارهای موثر در این شرایط استفاده از اسید هیومیک است که به دلیل آن که بخش فعال منابع آلی محسوب می شود، کارایی استفاده بالاتری نسبت به سایر کود های آلی دارد. این ترکیب از منابع طبیعی بسیار متنوعی نظیر خاک، کمپوست، لیوناردایت (لیگنایت اکسید شده)، رسوبات دریاچه ها و رودخانه ها، پیت و انواع زغال سنگ ها استخراج می شود.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر ابتدا اسید هیومیک از پنج منبع آلی (کمپوست کود گاوی، کمپوست زباله شهری، ورمی کمپوست، کود گوسفندی و کود مرغی) استخراج شد. سپس، اثر سطوح غلظتی 0، 25/0، 5/0 و 1 گرم اسید هیومیک در کیلو گرم خاک بر اشکال نیتروژن، فسفر و پتاسیم قابل دسترس در یک خاک آهکی در شرایط انکوباسیون (دمای 25 درجه سانتیگراد و رطوبت ظرفیت زراعی) به مدت 70 روز مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بیشترین و کمترین مقدار نیتروژن، فسفر و پتاسیم به ترتیب مربوط به منابع آلی کود مرغی و ورمی کمپوست بود. اثر نوع و غلظت های مختلف اسید هیومیک استخراج شده از منابع آلی بر نیترات و آمونیوم، فسفر و پتاسیم قابل دسترس خاک در سطح احتمال یک درصد معنی دار شد (01/0 > P). بالا ترین مقدار نیترات در سطح 1 گرم در کیلوگرم اسید هیومیک کود مرغی (53/234 میلی گرم در کیلوگرم) حدود 10 برابر مقدار آن در نمونه شاهد (97/23 میلی گرم در کیلوگرم) و بالاترین مقدار آمونیوم در سطح 1 اسید هیومیک استخراج شده از کود مرغی (48/144 میلی گرم در کیلوگرم) تقریبا 5 برابر مقدار آن در شاهد (92/30 میلی گرم در کیلوگرم) بود. بیشترین مقدار فسفر قابل دسترس در اسید هیومیک 1 گرم در کیلوگرم کود مرغی (40/25 میلی گرم در کیلوگرم) حاصل شد که حدود 8/1 برابر مقدار شاهد (91/13 میلی گرم در کیلوگرم) بود. بیشترین مقدار پتاسیم قابل دسترس در سطح 5/0 اسید هیومیک کود گوسفندی (19/472 میلی گرم در کیلوگرم) حدودا 2/1 برابر مقدار شاهد (69/394 میلی گرم در کیلوگرم) بود.
نتیجه گیری
به طور کلی نتایج نشان داد با افزایش غلظت اسید های هیومیک قابلیت دسترسی عناصر در خاک افزایش یافت. بیشترین اثر بر قابلیت دسترسی عناصر در خاک در اسید هیومیک کود مرغی و در سطح 1 گرم در کیلوگرم خاک مشاهده شد. به منظور تحلیل بهتر و شناخت تاثیر واقعی اسید هیومیک بهتر است در مطالعات آتی محتوای نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همینطور سایر خصوصیات اسید هومیک ها هم اندازه گیری شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!