بررسی تاثیر موسیقی بر رضایت از تدریس در دانشجویان هوشبری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هنرهای آزاد دارای اثرات گسترده ای بر مباحث مرتبط با آموزش است؛ تا آنجاکه استفاده از هنر می تواند باعث اشتیاق و علاقه مندی دانشجویان به تحصیل شود. از برجسته ترین اشکال هنرهای آزاد، موسیقی است. با وجود آنکه مطالعات گسترده ای به بررسی تاثیرات موسیقی بر روی سیستم های فیزیولوژیک بدن پرداخته است، با این وجود مطالعات محدودی در ارتباط با ایجاد رضایت در دانشجویان وجود دارد. به همین دلیل این پژوهش با هدف بررسی تاثیر موسیقی بر رضایت از تدریس دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.

روش پژوهش: 

این پژوهش به شکل نیمه تجربی برروی 16 دانشجوی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی کاشان اجرا شد. برای سنجش میزان رضایت فراگیران از پرسشنامه تعدیل شده رضایت از تدریس بریم نژاد و همکاران استفاده شد. نسبت و شاخص روایی محتوایی و نیز آلفای کرونباخ این پرسشنامه هر سه بالای 90 درصد به دست آمده بود. این پرسشنامه در انتهای جلسات آموزشی از دانشجویان اخذ شد. جلسات آموزشی مد نظر از درس بیماری داخلی-جراحی انتخاب شده بود که از نظر مولفه های آموزشی با یکدیگر همبستگی معنی داری داشتند (P Value<0.001). داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS 16 مورد تحلیل قرار گرفت. 

یافته ها

میانگین و انحراف معیار نمرات پرسشنامه رضایت از تدریس برای جلسه فاقد مداخله آموزشی (6.50±40.00) به دست آمد. نمرات به دست آمده از جلسه آموزشی دارای مداخله آموزشی موسیقیایی نیز (6.94±36.94) حاصل شد. بین نمرات بدست آمده از جلسه فاقد مداخله آموزشی و جلسه آموزشی دارای مداخله موسیقیایی اختلاف معنی دار در سطح معنی داری 5 درصد وجود دارد (P Value=0.043).

بحث و نتیجه گیری

نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که پخش موسیقی در محیط کلاسی می تواند منجر به افزایش رضایتمندی دانشجویان شود. این افزایش رضایت می تواند به دلیل افزایش یادگیری و انتقال دانش، افزایش توجه و تمرکز، تعدیل عمکلرد سیستم عصبی خودکار (اتونوم) باشد. توصیه به استفاده از این هنر آوایی در مباحث دیگر درسی و رشته های دیگر نیز می شود تا ابعاد دیگر موسیقی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!