اثربخشی دکسمدتومیدین بر بروز استفراغ پس از جراحی کودکان با سووفلوران: متاآنالیزی بر کارآزمایی های بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از آنجایی که سووفلوران یکی از گازهایی بیهوشی بسیار موثر در بروز تهوع و استفراغ پس از بیهوشی در کودکان می باشد و از طرفی دیگر با توجه به عدم وجود مطالعه ای مروری سیستماتیک در رابطه با نقش موثر دکسمدتومدین در پیشگیری از این عارضه، بنابراین هدف از انجام این مطالعه اثربخشی دکسمدتومیدین بر بروز استفراغ پس از جراحی کودکان با سووفلوران بود.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع مرور سیستماتیک و متاآنالیز می باشد که بر اساس گام های بیانیه PRISMA طراحی و اجرا شده است، کارآزمایی های تصادفی سازی و کنترل شده که قبل از آغاز سال 2022 منتشر شده بودند، از پایگاه های اطلاعاتی Web of Science Embase, PubMed, و Cochrane Library و مگ ایران و SID جستجو و انتخاب شدند. کلید واژه های جستجو «دکسمدتومیدین»، «کودکان»، «بیهوشی»، «استفراغ» و «سووفلوران» بودند. متا آنالیز با استفاده از نرم افزار Stata انجام شد. نتایج آماری حاصل از مقایسه داده های دو دسته ای به صورت نسبت شانس (RRs) و فاصله اطمینان 95درصد ارایه شد. نتایج آماری برای داده های پیوسته به عنوان تفاوت میانگین استاندارد شده (SMD) ارایه شد. ناهمگونی بین مطالعات وارد شده با استفاده از آزمون χ2 (سطح معناداری آزمون α = 0.1) بررسی شد و از شاخص I2 برای تعیین کمی اندازه ناهمگنی نتایج استفاده شد.

یافته ها

در مجموع 672 شرکت کننده از 10 مقاله کارآزمایی بالینی تصادفی شده مورد بررسی قرار گرفتند؛ نتایج که 898/0 = P و 0% = I2 بود. نشان داده شد که دکسمدتومیدین با کاهش بروز استفراغ در مقایسه با دارونما همراه است (60/0- 24/0: 40/0:OR- 001/0 = P).

نتیجه گیری

تهوع و استفراغ پس از بیهوشی یکی از عوارض شایع و ناخوشایند می باشد که ممکن است ایمنی بیمار را به خطر بیاندازد؛ اطلاع از اثرات داروهای مختلف موثر در بروز این عارضه می تواند بروز تهوع و استفراغ پس از بیهوشی را با تغییر مواجه سازد؛ نتایج این متاآنالیز نشان داد که دکسمدتومیدین منجر به کاهش بروز استفراغ پس از بیهوشی کودکان با سووفلوران می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2682007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!