بررسی نقش معنویت و اعتقادات در عملکرد پرسنل اتاق عمل بیمارستان در خدمات رسانی به بیماران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نیروی انسانی نقش بسزایی در تحول و پیشرفت امور مراقبت و درمان دارد و به عنوان یکی از ارکان مهم هر سازمان به شمار می آید که همواره مورد تاکید صاحبنظران بوده است. تحقیقات مشترک بین گروه های مذهبی و حرفه ای در زمینه سلامت روان و پزشکی دریافته اند که معنویت و نگرش مذهبی با نتایج مثبتی در سلامت جسم و روان همراه هستند. بر همین اساس پژوهش حاضر، با عنوان «بررسی نقش معنویت و اعتقادات در عملکرد پرسنل اتاق عمل بیمارستان در ارایه خدمات به بیماران» انجام شد.

مواد و روش ها

روش این مطالعه توصیفی – پیمایشی بود که شامل 92 نفر از پرسنل اتاق عمل بیمارستان شهید فقیهی شیراز بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه 35 سوالی محقق ساخته جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS نسخه 28 انجام شد.

یافته ها

نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان داد که معنویت و اعتقادات در زندگی فردی و اجتماعی پرسنل اتاق عمل موثر است. بدین معنی که معنویت و اعتقادات باعث می شود تا فرد در زندگی فردی و اجتماعی، خداوند را ناظر بر اعمال و رفتار خود ببیند و در کوچکترین مسایل با دقت رفتار نماید. همچنین معنویت و اعتقادات در مسیولیت پذیری پرسنل اتاق عمل موثر بوده است. سایر نتایج نشان داد که معنویت و اعتقادات در صبر و بردباری و نظم کاری و توسعه روحیه سپاسگزاری موثر می باشد. فردی که هر لحظه خود را در برابر معبود می بیند و او را ناظر بر تمام اعمال و رفتار خود می داند، مطمینا عملکرد چنین فردی نیز باید تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین معنویت و اعتقادات باعث کاهش اضطراب می شود و به تبع آن نیز تاثیر بسیار زیادی در عملکرد وی در محیط کار دارد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که معنویت و اعتقادات در عملکرد پرسنل اتاق عمل در همه ابعاد مورد بررسی در این مطالعه موثر بوده است و تقویت این مورد می تواند در بهبود عملکرد پرسنل موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2682018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!