مقایسه عناصر بازنمونی (عنوان، چکیده و کلیدواژه ها) مقاله های شبکه استنادی فهرست منابع از نظر شباهت متنی با پیشنهاده پژوهش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر عناصر بازنمونی (عنوان، چکیده و واژه های کلیدی) مقاله های موجود در شبکه استنادی فهرست منابع پیشنهاده پژوهش (پروپوزال) را از نظر شباهت متنی با پیشنهاده پژوهش مقایسه می کند.

روش شناسی: 

این پژوهش از روش های تحلیل استنادی و تحلیل محتوایی استفاده می کند. نمونه پژوهش 3019 مقاله مستخرج از شبکه استنادی 31 پیشنهاده پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته شیمی دانشگاه شیراز است. میزان شباهت متنی عناصر بازنمونی 100 مقاله دارای بیشترین میزان استناد که در شبکه استنادی بودند، با عنوان و متن اصلی و عنوان مقالات موجود در فهرست منابع پیشنهاده محاسبه شد. میزان شباهت متنی با کمک نرم افزاری که بر اساس زبان برنامه نویسی پایتون طراحی شده بود و شباهت کسینوسی را اندازه می گرفت، بررسی شد.

یافته ها

نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد میان عناصر بازنمونی مقالات شبکه استنادی با عنوان و متن اصلی و عنوان مقالات فهرست منابع پیشنهاده تفاوت معنا داری وجود دارد و در هر سه مورد، چکیده مقالات شبکه استنادی بیشترین شباهت متنی را با عناصر پیشنهاده پژوهش دارد. به علاوه، میانگین وزنی شباهت عناصر بازنمونی شبکه استنادی با عناصر پیشنهاده پژوهش به ترتیب برای چکیده 0.62، عنوان 0.5 و کلیدواژه ها 0.22 به دست آمده است.

نتیجه گیری

تایید وجود شباهت متنی میان عناصر بازنمونی مقالات موجود در شبکه استنادی فهرست منابع پیشنهاده پژوهش با پیشنهاده پژوهش، در کل حاکی از آن است که می توان از پیشنهاده پژوهش دانشجویان به عنوان بستری برای پیشنهاد مقالات مرتبط به آنها استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2682022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!