نقش بازی وارسازی در مدیریت دانش و مستندسازی تجربیات بر مبنای مطالعات نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس: یک مطالعه علم ‏سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر تبیین نقش بازی وارسازی در مدیریت دانش بر اساس مفاهیم و موضوعات مطالعات نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس است.

روش شناسی: 

پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر با رویکرد علم سنجی و بهره مندی از فنون تحلیل هم واژگانی، تحلیل شبکه اجتماعی، خوشه بندی سلسله مراتبی و نمودار راهبردی انجام شده است. جامعه پژوهش، مطالعات مرتبط با بازی وارسازی و مدیریت دانش در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی1991 - 2022 است. نرم افزارهای اکسل، بیب اکسل، هیست سایت، یو سی آی نت، وی ا اس ویوور و اس پی اس اس جهت تحلیل داده ها و ترسیم نمودارها استفاده شده است.

یافته ها

در میان 449 مطالعه مرتبط بازیابی شده، فرناندز- مانژون بی و مارتینز- اورتیز ای، کشورهای ایالات متحده و انگلستان، دانشگاه های کامپلوتنس مادرید و تایوان و نشریه های رایانه و آموزش و پایداری، برترین مشارکت کنندگان در حوزه مدیریت دانش و بازی وارسازی هستند. انتشارات این حوزه دارای رشد صعودی بوده، به گونه ای که در سال 2020 به بیشترین میزان رسیده است. کلیدواژه های «بازی وارسازی» با فراوانی 104، «آموزش و پرورش» با فراوانی 88 و «یادگیری مبتنی بر بازی» با فراوانی 66، دارای بیشترین فراوانی و ارتباطات و موضوعات «تفاوت های جنسیتی» با 331 استناد، «بازی های برخط و حافظه» با 299 استناد، دارای بیشترین استنادات هستند. خوشه بندی سلسله مراتبی مطالعات، پنج خوشه تشکیل دادند. خوشه سوم با نام توجه به کاربر (کاربرمداری) در فرایند مدیریت دانش از طریق بازی وارسازی با مقدار 21، بیشترین مرکزیت و خوشه دو با نام افزایش کارایی مدیریت دانش از طریق هوشمندسازی با مقدار 1.071، بالاترین تراکم را دارا هستند. در میان حوزه های علمی مشارکت کننده حوزه آموزش و پرورش در مقایسه با سایر حوزه ها دارای بهره وری بیشتری بوده است.

نتیجه گیری

تحلیل مطالعات مرتبط با بازی وارسازی و مدیریت دانش از نظر شناسایی مشارکت کنندگان و موضوعات برتر، منجر به درک بهتر چشم اندازها، مسایل و گفتمان غالب در راستای افزایش کمی و کیفی تولیدات و بهره برداری بیشتر از این مطالعات در عمل می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2682026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!