هوافضا: مطالعه علم سنجی و تحلیل سنجه های مرکزیت شبکه هم نویسندگی پژوهشگران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر مطالعه علم سنجی و ارایه تحلیل سنجه های مرکزیت شبکه هم نویسندگی پژوهشگران قلمرو هوافضا بر اساس داده های موجود در پایگاه «مجموعه هسته وب‏گاه علم» در سطح بین الملل است.

روش شناسی: 

پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد تحلیلی است که به منظور دیداری سازی شبکه ها از فن تحلیل شبکه در سطح خرد و کلان شبکه استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر، شامل کلیه پژوهشگران قلمرو هوافضا (153994 مدرک و 154450 نویسنده) در بازه زمانی 1945 تا 2021 نمایه شده در «مجموعه هسته وب‏گاه علم» است که با استفاده از نرم افزار DataLab واکشی داده انجام شده است.

یافته ها

چگالی شبکه هم نویسندگی پژوهشگران هوافضا پایین و شبکه از انسجام ضعیفی برخوردار است. در پژوهش حاضر 5 خوشه مشارکت با مرکزیت پژوهشگران برجسته در قلمرو هوافضا شناسایی شد. بیشترین مشارکت علمی میان پژوهشگران هوافضا، بین دو پژوهشگر "Giovanni Mengali"و "Alessandro A. Quarta" از دانشگاه پیزا کشور ایتالیا دیده شد. بیشتر موضوعات پژوهشی پژوهشگران در گرایش موضوعی آیرودینامیک که از مهم ترین پایه های هوافضا به شمار می رود و سپس گرایش های «مکانیک پرواز»، «کنترل» و «ارتعاشات» به رشته تحریر درآمده است. بعد از «آمریکا» کشور «چین»، بیشترین توانایی را جهت برقراری ارتباط با سایر کشورها در مشارکت علمی نشان داد.

نتیجه گیری

تدوین سیاست علمی و پیشبرد طرح ها و برنامه های راهبردی مطلوب پژوهشی هوافضا، مستلزم داشتن اطلاعات جامع و دقیق درباره توانایی های بالقوه علمی و فنی پژوهشگران است. نقش پژوهشگران برجسته هوافضا در ارتباطات و پیوندهای علمی، موجب شکل گیری مشارکت های قابل ملاحظه ای در سطح بین الملل در هوافضا شده است. بااین وجود ضروری است به منظور دستیابی به شبکه های مشارکت علمی قدرتمند و منسجم به ارتباطات بالقوه و ممکن در بین پژوهشگران و همچنین مراکز پژوهشی و کشورها و بهره مندی از ظرفیت هم افزایی آنان توجه بیشتری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p2682027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!