مطالعه آزمایشگاهی خصوصیات مکانیکی و ریزساختار ملات سیمانی حاوی پودرهای شیشه، پوسته تخم مرغ، آهن و لاستیک تحت شرایط محیطی اسیدی، خنثی و بازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مقاله ضایعات بازیافتی شامل پودرهای شیشه، پوسته تخم مرغ، آهن و لاستیک در مقادیر 7، 14 و 21 درصد وزنی جایگزین سیمان شدند. کلیه نمونه ها در سنین 7، 28 و 90 روزه تحت آزمایشات مقاومت فشاری، کششی و خمشی و جذب آب و همچنین آزمایشات ریزساختار شامل آزمایش میکروسکوپ الکترونیکی (SEM) و آزمایش پراش اشعه ایکس (XRD) قرار گرفتند. محیط های اسیدی، بازی و خنثی برای انجام عمل آوری نمونه ها در نظر گرفته شدند. نتایج حاکی از آن است که بیشترین میزان افزایش مقاومت فشاری، کششی و خمشی نسبت به نمونه مرجع، به ترتیب برابر 33% در محیط اسیدی، 90% درمحیط خنثی و اسیدی و 67% در محیط اسیدی ملات سیمانی می باشد و حضور ضایعات بازیافتی کمک شایانی در بهبود مشخصات مکانیکی در شرایط عمل آوری اسیدی می کند. همچنین افزودن پودر لاستیک به ترکیب ملات سیمانی سبب کاهش مقاومت فشاری، کششی و خمشی تا 11/6، 2 و 6/2 برابر نسبت به نمونه مرجع شده است که استفاده از آن در پروژه های عمرانی، به لحاظ فنی توصیه نمیشود. با استفاده از پودرهای شیشه، آهن و پودر پوسته تخم در مقادیر 7 درصد، می توان میزان جذب آب نمونه ها را در سنین 7، 28 و 90 روزه تا 11/7، 22/13 و 29/9 درصد نسبت به نمونه مرجع کاهش داد. نتایج آزمایشات ریزساختار نیز نشان از کاهش 3 برابری عرض ترک ها و حفرات موجود در نمونه های حاوی پودرهای شیشه، آهن و پوسته تخم مرغ داشته و پیوند خمیر سیمان و افزودنی ها نیز قوی تر شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
2365 تا 2404
لینک کوتاه:
magiran.com/p2683057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!