بررسی ارتباط ارگونومی و ناهنجاری های وضعیتی بدن در کارکنان صنایع تولیدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 در دنیای پیشرفته امروز، یکی از جدی ترین تهدیدهای موجود برای کارکنان، مشکلات اسکلتی - عضلانی می باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط ارگونومی و ناهنجاری های وضعیتی بدن در کارکنان صنایع تولیدی می باشد.

روش کار

 جامعه آماری این پژوهش را کارکنان مرد شاغل در دو شرکت خدماتی با تعداد کلی 210 نفر تشکیل می دهند. تعداد 134 نفر طبق جدول مورگان و بر اساس معیارهای ورود به تحقیق وارد شدند. بررسی درد در نواحی مختلف بدن توسط پرسشنامه نوردیک، ارزیابی ارگونومی محیط کار توسط مقیاس REBA و ارزیابی وضعیت بدنی توسط آزمون نیویورک صورت گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات مختلف، از نرم افزار SPSS نسخه 26 جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده های هر متغیر از آزمون شاپیروویلک استفاده شد. همچنین برای بررسی ارتباط بین متغیرهای تحقیق از آزمون آماری رگرسیون خطی استفاده شد. سطح معناداری در سرتاسر پژوهش کمتر از 05/0 در نظر گرفته شده است.

یافته ها

 نتیجه تحقیق نشان داد ارتباط معنی داری و منفی میان نمره  ارگونومی و ارزیابی وضعیت بدنی وجود دار د(P<0/001 , R=0/79). همچنین نتیجه  بررسی ها نشان از وجود اختلالات اسکلتی - عضلانی در نواحی مختلف بدن با بیشترین شیوع در کمر (45.7 درصد) می باشد.

نتیجه گیری

 با توجه به ارتباط بالا و منفی متغیرها مشخص گردید وضعیت نامطلوب ارگونومی می تواند به ضعیف بودن وضعیت بدنی منجر شده و تبعات اسکلتی - عضلانی زیادی به همراه داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!