بررسی ارتباط مدل عدم توازن تلاش-پاداش با بروز زورگویی در محیط کار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در محیط های کاری عاملی اصلی که می تواند کنترل کارکنان را در هم بشکند و زمینه ی بروز پرخاشگری در کارکنان را فراهم کند، استرس شغلی است. به همین دلیل در این پژوهش نقش مدل عدم تعادل تلاش-پاداش در بروز زورگویی در محیط کار مورد بررسی قرار گرفته است

روش کار

این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است. در پژوهش حاضر به منظور سنجش متغیرها از دو پرسشنامه خود گزارش دهی عدم توازن تلاش- پاداش سیگریست و اعمال منفی استفاده شد. جامعه پژوهش کارکنان یکی از پتروشیمی های واقع در جنوب کشور بودند و با استفاده از روش سرشماری تعداد 202 نفر وارد مطالعه شدند. تجزیه و تحلیل ها با نرم افزار SPSS18  و با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد

یافته ها

میانگین و انحراف معیار سن و سابقه کار افراد شرکت کننده در مطالعه حاضر به ترتیب برابر با 32/9±13/40 و 50/9±9/15 سال بود. 147 نفر (8/72 درصد) از شرکت کنندگان زن و 174 نفر (1/86 درصد) متاهل بودند. از نظر وضعیت تحصیلات نیز مشخص شد که 9/10 درصد دارای مدرک کاردانی، 2/81 درصد دارای مدرک کارشناسی و مابقی افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر بودند. حدود سه چهارم افراد استخدام رسمی بودند. بر اساس نتایج مدل رگرسیون چند متغیره، از بین متغیرهای مورد بررسی در این مطالعه، عدم توازن تلاش-پاداش و تعهد افراطی به صورت معناداری قادر به پیش بینی تغییرات نمره زورگویی بودند (001/0>P)

نتیجه گیری

براساس نتایج کارکنانی که بین دروندادها و بروندادها در شغل احساس عدم تعادل دارند همچنین کارکنانی که دارای ویژگی تعهد افراطی هستند بیشتر دست به انجام رفتارهای منفی به شکل زورگویی در محیط کار میزنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!