بررسی اثربخشی مداخلات ایمنی در جهت کاهش حوادث ترافیکی در زنان باردار: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حوادث ترافیکی از مهمترین علت مرگ و میر در زنان باردار است. یکی از موارد سرمایه گذاری برای سلامت مادران و نوزادان مداخلات هدفمند به منظور افزایش ایمنی مادران برای پیشگیری از حوادث ترافیکی می باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف شناسایی و دسته بندی انواع مداخلات ایمنی در جهت کاهش حوادث ترافیکی در زنان باردار انجام گردید.

مواد و روش ها

مطالعه از نوع بررسی نظام مند بود. مقالات مداخله ای از پایگاه های فارسی شامل Magiran، Iran Medex و SID، و پایگاه های اطلاعات علمی انگلیسی شامل PubMed، Cochrane،Sciencedirect ،Embase ، Science of Web و Scopus جستجو گردید. کلیه مقالات شناسایی شده با استفاده ازنرم افزار Endnote توسط یک نفر جمع آوری شد. سپس متن کامل مقالات توسط دو محقق به صورت مستقل بررسی شد و مقالات منطبق با معیارهای ورود مشخص شدند. با استفاده از بررسی forward citation  وbackward citation  مقالات دیگری به مجموعه مقالات قبلی اضافه شد. برای ارزیابی کیفیت مطالعات از ابزار EPHPP استفاده شد.

یافته ها

جستجوی اولیه منجر به یافتن 5329 چکیده مقاله شد. نهایتا 2 مطالعه مداخله ای برای ارزیابی در این مطالعه شناسایی شدند. رویکرد مداخله به کار رفته در یک مطالعه آموزشی/ رفتاری و در دیگری رویکرد مهندسی/تکنولوژی بود. هر دو مطالعه گزارش کردند که به طور معناداری در پیامدهای موردنظر که بستن کمربند ایمنی در زنان باردار بود، تغییرات معنی دار ایجاد کرده اند.

نتیجه گیری

مداخلات ایمنی در زمینه کاهش حوادث ترافیکی در زنان باردار در کل دنیا بسیار کم کار شده بود. با توجه به اهمیت سلامت مادران باردار، پیشنهاد می شود در حوزه مداخلات ایمنی در جهت کاهش حوادث ترافیکی در این زنان، مطالعات بیشتری صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!