ارزیابی پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلالات ادراری روزانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال کنترل ادرار یکی از اختلالات شایع در کودکان است که پیامدهای روانی مهمی مانند:کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و...دارد .این پژوهش با هدف ارزیابی پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلالات ادراری روزانه انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مورد شاهدی، بر روی 200 کودک 5 تا 12 سال در دو گروه مورد (50 دختر و 50 پسر) و شاهد (50 دختر و50 پسر) مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر اراک در سال 1401 انجام شد و با نمونه گیری غیر تصادفی آسان و استفاده از پرسشنامه پرخاشگری شهیم میزان پرخاشگری در دو گروه مورد وشاهد سنجیده شد و داده  ها با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های پژوهش: 

در این مطالعه200 کودک شامل 100 نفر گروه مورد و 100 نفر در گروه شاهد با میانگین سنی (17/2±)17/7 سال شرکت داشتند. بین دو گروه از نظرتحصیلات پدر و مادر و محل سکونت و وضعیت اقتصادی- اجتماعی و تعداد فرزند خانواده  وسابقه بیماری های روانی در والدین ارتباط معناداری یافت نشد (05/0<P) .میانگین  نمره کل  پرخاشگری در گروه مورد (18/8±) 41/34 و در گروه شاهد (17/5±) 80/27 بود .نمره کل  پرخاشگری و میانگین نمره پرخاشگری واکنشی-بیش فعالی  و پرخاشگری جسمانی و پرخاشگری رابطه ای به طور معنی داری در گروه مورد بیشتر از شاهد بود (05/0 >P).

بحث و نتیجه گیری

در این مطالعه پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلالات ادراری روزانه نسبت به کودکان غیر مبتلا بیشتر بود .لذا غربالگری کودکان مبتلا به اختلالات ادراری  و در صورت لزوم مداخلات روانپزشکی مانند آموزش روش های کنترل خشم اهمیت زیادی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!