بررسی سبک زندگی بیماران مبتلا به سرطان معده با تمرکز بر عادات تغذیه ای آنها: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 سبک زندگی و عادات فردی در بروز سرطان تاثیر ویژه ای دارند. چاقی، کم تحرکی، تغذیه ناسالم، آلودگی آب، هوا و غذا و عفونت های مزمن ویروسی از عوامل خطرزای اصلی در بروز انواع سرطان ها میباشند. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی سبک زندگی بیماران مبتلا به سرطان معده با تمرکز بر عادات تغذیه ای آنها  می باشد.

مواد و روش ها

  در این مطالعه مروری برای جستجو و یافتن مقالات موجود، از جستجو در پایگاه های داده ای ملی و بین المللی شامل Pubmed, Google scholar, Web of Science, Scopus, SID, Magiran و از کلید واژه های "سرطان معده"، "Gastric cancer "، " عادات تغذیه ایی"، "Feeding behaviors "، "سبک زندگی"، "life style" و "عوامل خطر"  "Risk factors "استفاده شد. معیار های ورود به مطالعه شامل مطالعات مرتبط با موضوع به زبان فارسی و انگلیسی، تاریخ انتشار بین 2000 تا 2022 و دسترسی به متن کامل مقالات بود. پس از بررسی کیفیت مقالات با استفاده از دستورالعمل پریزما و معیار های ورود و خروج مقالات، در نهایت 20 مقاله انتخاب شد و نتایج آنها بررسی گردید.

یافته ها

  بین رفتارهای تغذیه ای و خطر ابتلا به انواع سرطان ها ارتباط مستقیم وجود دارد و از سویی اتخاذ رفتارهای تغذیه ای و سبک زندگی مناسب نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا دارد. مصرف بیش از حد پروتیین، چربی، نمک یا گوشت خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش میدهد. برعکس رژیم غذایی سرشار از فیبر، سبزیجات و میوه ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان معده دارند.

بحث و نتیجه گیری

افزایش آگاهی درباره سرطان معده و آموزش درباره عوامل خطر آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. شناخت عوامل تعیین کننده ی تغذیه سالم بخصوص از نگاه افرادی که دارای تجربیات مستقیم در این زمینه هستند، نقش مهمی را در طراحی برنامه های مداخله ای ترویج تغذیه سالم ایفا مینماید؛ بنابراین پژوهشهایی که بتوانند با تکیه بر شرایط و نیازهای واقعی افراد، برنامه هایی برای اصلاح الگوی تغذیه ای جامعه ارایه دهند، ازجمله اولویت های بهداشتی جامعه امروز می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
513 تا 520
لینک کوتاه:
magiran.com/p2686080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!