مقایسه تاب آوری روانی و کنترل تکانه در مادران دارای کودک با اختلال نقص توجه-بیش فعالی و مادران دارای کودک با اختلال یادگیری خاص؛ در شرایط کووید-19

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اختلال نقص توجه-بیش فعالی و یادگیری خاص، از جمله اختلالات مزمن و آسیب زایی است که از کودکی تا بزرگسالی ادامه می یابد و پیامدها و تاثیرات منفی بر زندگی کودک، والدین، اطرافیان و جامعه خواهد داشت؛ در صورتی که درمان به هنگام و مناسب صورت نگیرد. پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه ی تاب آوری روانی و کنترل تکانه در مادران دارای کودک با اختلال نقص توجه- بیش فعالی و مادران دارای کودک با اختلال یادگیری خاص انجام شد.

روش

توصیفی از نوع علی-مقایسه ای می باشد. کلیه ی مادران دارای کودک با اختلال نقص توجه-بیش فعالی و مادران دارای کودک با اختلال یادگیری خاص استان لرستان در سال1400-1399 جامعه ی آماری پژوهش را تشکیل دادند که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس 60 نفر(30 مادر دارای کودک با اختلال نقص توجه-بیش فعالی و 30 مادر دارای کودک با اختلال یادگیری خاص) به عنوان نمونه انتخاب شد و به پرسشنامه تاب آوری کونورودیویدسون و تکانشگری بارت پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس و آزمون تی مستقل استفاده و داده ها با نسخه spss21 تحلیل شد.

یافته ها

نشان داد که بین میزان تاب آوری روانی و کنترل تکانه در این دو گروه از مادران تفاوت معناداری وجود داشته است؛ و تاب آوری روانی، کنترل تکانه و مولفه های آن(به جزء مولفه اعتماد به غرایز فردی و تحمل عاطفه منفی) در مادران دارای کودک با اختلال نقص توجه-بیش فعالی نسبت به مادران دارای کودک با اختلال یادگیری خاص به گونه ای معنادار بالاتر بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
427 تا 438
لینک کوتاه:
magiran.com/p2686806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!