طراحی و اعتبارسنجی مدل ارتقای سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: یک مطالعه با رویکرد آمیخته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سواد سلامت به عنوان یک مساله و بحث جهانی مطرح بوده و آموزش و ارتقای آن به یک سنجه مهم تبدیل شده است. در این بین، دانشگاه های علوم پزشکی نیاز مبرم به تحقق سواد سلامت کارکنان خود دارند، در حالی که هنوز برای این امر، مدل جامعی در دانشگاه های علوم پزشکی شناسایی و تدوین نشده است بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل ارتقای سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود.

روش کار

پژوهش حاضر در زمره پژوهش های آمیخته است که در بخش کیفی از «نظریه پردازی داده بنیاد» و در بخش کمی از روش پیمایشی (زمینه یابی) استفاده شد. در بخش کیفی، بر اساس روش نمونه گیری هدفمند از صاحبنظران و اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مصاحبه عمیق به عمل آمد و پس از 10 نفر به اشباع نظری رسید. پس از تحلیل داده های کیفی از طریق کدگذاری با الهام از نظریه گلاسر و با استفاده از نرم افزار MaxQDA-12 به طراحی مدل اقدام گردید. در مرحله کمی به منظور اعتبارسنجی مدل از روش مدل یابی معادلات ساختاری- تفسیری و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. بدین منظور، 234 نفر از کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به صورت تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه مستخرج از داده های کیفی پژوهش به تعداد 42 سوال جواب دادند.

یافته ها

مطابق با نتایج، در کدگذاری باز، 213 کد اولیه، در کدگذاری محوری 71 مقوله عمده و در کدگذاری انتخابی، 11 مقوله هسته ای در قالب شرایط علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها/ اقدامات، پیامدی و پدیده اصلی (سواد سلامت) طبقه بندی شد. در این بخش، سواد سلامت به عنوان پدیده اصلی در قالب یک مدل منطقی و با تکیه بر فهم آن با شرایط (علی، زمینه ای و مداخله گر)، راهبردها/ اقدامات و پیامدها طراحی شد. در نهایت نتایج مدل یابی معادلات ساختاری- تفسیری نشان داد که مدل نهایی برآمده از بخش کیفی پژوهش از اعتبار مناسبی برخوردار بود.

نتیجه گیری

در مجموع میتوان گفت که مدل طراحی شده برای ارتقای سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علومپزشکی اردبیل از اعتبار بالایی برخوردار بوده و می توان آن را در دانشگاه های علوم پزشکی اجرا کرد و با اجرای آن می توان شاهد ارتقای اساسی در سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
220 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2688482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!