ارتباط بین تبعیت از درمان و خطر بیماری قلبی عروقی در بیماران دارای استنت عروق کرونری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف :

یکی از نگرانی های پرستاران و پزشکان تبعیت بیماران قلبی از درمان تجویزشده است. در ایران آمار دقیقی از میزان تبعیت بیماران دارای استنت عروق کرونر از درمان دردسترس نیست و طبقه بندی خطر بیماری قلبی عروقی در این بیماران بررسی نشده است. این مطالعه باهدف تعیین ارتباط بین تبعیت از درمان و خطر بیماری قلبی عروقی در بیماران با استنت عروق کرونر قلبی انجام شده است.

روش بررسی:

 این مطالعه یک مطالعه مقطعی توصیفی است که از تیر تا شهریور سال 1400 و در بیمارستان شهید مدنی تبریز انجام شد. 200 بیمار که طی 1 سال گذشته تحت اقدام مداخله کرونر قلبی قرار گرفته بودند به روش نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های اطلاعات فردی اجتماعی، تبعیت از درمان و مقیاس خطر فرامینگهام استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. در آمار توصیفی از توزیع فراوانی و جهت مقایسه متغیرهای مطالعه از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.

یافته ها :

میانگین سنی بیماران 10/62±61/6 بود. بیشتر بیماران مرد (60/5 درصد) و متاهل (68 درصد) بودند. میانگین نمره تبعیت از درمان در بین بیماران 8/48±41/50 بود که نشان دهنده وضعیت متوسط تبعیت ایشان از درمان بود. بیماران در قسمت های رعایت رژیم غذایی و داشتن فعالیت منظم نسبت به رعایت رژیم دارویی وضعیت نامناسبی داشتند، به طوری که بیشتر آن ها از غذای پرچرب استفاده می کردند (87 درصد) و کمترین فعالیت ورزشی در هفته را داشتند (92/4 درصد)، اما داروهای تجویزشده را به موقع مصرف می کردند (70/3 درصد). براساس نمره فرامینگهام، مردان 2 برابر بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی بودند و به طورکلی بین تبعیت از درمان و خطر بیماری قلبی عروقی در بیماران استنت گذاری شده ارتباط معنی داری وجود داشت، به طوری که با افزایش تبعیت از درمان در بین بیماران از خطر بیماری قلبی عروقی طی 10 سال آینده در ایشان کاسته می شود (P<0/001 و r=0/250).

نتیجه گیری:

 باتوجه به اینکه بین تبعیت از درمان و خطر بیماری قلبی عروقی در بیماران استنت گذاری شده ارتباط معنی داری وجود دارد و با عنایت بر اینکه این بیماران تبعیت از درمان ضعیفی در رعایت رژیم غذایی کم چرب و فعالیت منظم روزانه داشتند، بنابراین پیشنهاد می شود پرستاران در برنامه های آموزش به بیمار خود بر رعایت رژیم غذایی کم چرب و داشتن فعالیت منظم روزانه توسط بیماران تاکید کنند و به شناسایی موانع تحقق این امر بپردازند، تا بدین وسیله با افزایش تبعیت بیماران از درمان، خطر بیماری قلبی عروقی طی 10 سال آینده در ایشان کاسته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
256 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p2688653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!