سنجش ترکیبات تقریبی و ارزیابی کیفی ماهیان تون هوور (Thunnus tonggol) و گیدر (Thunnus albacores) تخلیه شده در ساحل چابهار طی نگهداری در دو حالت یخ و انجماد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه مطالعاتی: 

هوور و گیدر به عنوان ماده خام برای تهیه کنسرو استفاده میشوند، بنابراین شناسایی مناسبترین روش صید و نگهداری جهت حفظ کیفیتشان ضروری میباشد.

هدف

در مطالعه حاضر ترکیبات تقریبی و کیفیت ماهیان تون هوور و گیدر تخلیه شده در ساحل چابهار بر مبنای نوع روش صید و شیوه نگهداری در شناورهای صیادی بررسی شدند.

روش کار

پس از تخلیه ماهیان در ساحل بریس، بلافاصله آن ها را به آزمایشگاه انتقال داده و مقادیر ترکیبات تقریبی (رطوبت، پروتیین، چربی و خاکستر) و شاخص های شیمیایی کیفیت (pH، عدد پراکسید، تیوباربیتوریک اسید، شاخص آنیزیدین، تری متیل آمین و ازت فرار تام) در این ماهیان سنجش شدند.

نتایج

در ماهی هوور صید شده با تور گوشگیر و نگهداری شده دریخ به جز خاکستر، میزان رطوبت، پروتیین و چربی در مقایسه با سایر گروه ها به طور معناداری کمتر بود (05/0<P). در ماهی گیدر به جز رطوبت سایر ترکیبات تقریبی بین گروه های مختلف تفاوت معناداری نداشتند (05/0>P). از بین شاخص های شیمیایی میزان pH به جز در ماهیان هوور صید شده با تور گوشگیر و نگهداری شده در یخ و ماهیان گیدر صید شده با قلاب و نگهداری شده در حالت انجماد در سایر گروه ها با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت (05/0>P). مقدار عدد پراکسید، تیوباربیتوریک اسید و تری متیل آمین در گروه های صید شده با روش قلاب و نگهداری شده در حالت انجماد نسبت به سایر گروه ها به طور معناداری پایین تر بود، اما شاخص آنیزیدین در تمام نمونه های ماهیان با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت (05/0>P). میزان TVB-N در ماهیان هوور فاقد تفاوت معنادار و در ماهی گیدر به میزان 53/1 ± 21/13 میلی گرم در صدگرم در روش صید با گوشگیر و نگهداری در یخ به طور معناداری بیشتر از سایر گروه ها بود (05/0<P).

نتیجه-گیری نهایی: 

در مجموع نتایج تحقیق نشان داد که ماهیان هوور و گیدر صید شده با قلاب و نگهداری شده در حالت انجماد دارای ارزش تغذیه ای و کیفیت مناسب تری نسبت به بقیه گروه ها هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!