ویروس کوتولگی سبزرد نخود ایرانی: تعیین ترادف ژنوم ویروس در دو میزبان جدید، آلفاستلایت همراه و اثبات بیماری زائی در گیاه بامیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ویروس کوتولگی سبزرد نخود ایرانی (Chickpea chlorotic dwarf virus, CpCDV) از جنس Mastrevirus و خانواده Geminiviridae، یکی از ویروس های مخرب در تعداد زیادی از گیاهان در مناطق مختلف دنیا است. در این مطالعه، نمونه های بامیه و علف هرز کتان هندی با علایم مشخص آلودگی به جمینی ویروس ها از مزارع شهرستان جیرفت جمع آوری شد و بعد از استخراج دی ان ا، مولکول های حلقوی موجود در آن با روش تکثیر دایره غلتان (rolling circle amplification, RCA) غنی سازی گردید. همسانه سازی و تعیین ترادف محصول آر سی ا مربوط به دو نمونه انتخابی از دو گیاه فوق نشان داد که آن ها به سویه F مربوط به CpCDV آلوده هستند. تلاش برای برای جداسازی آلفا و بتاستلایت های همراه با نمونه های این دو گیاه با استفاده از آزمون واکنش زنجیره ای پلی مراز، تنها منجر به ردیابی آلفاستلایت بدون علایم پنبه داروینی (Gossypium darwinii symptomless alphasatellite, GDarSLA) در نمونه گیاه کتان هندی گردید. بررسی ها نشان داد که درصد یکسانی ژنوم کامل بین دو جدایه جدید CpCDV به میزان 98 درصد بوده و بیشترین درصد یکسانی ژنوم کامل دو جدایه از ویروس و یک جدایه از آلفاستلایت همراه، مربوط به جدایه هایی است که قبلا از ایران گزارش شده اند. در آزمایش های مربوط به بیماری زایی CpCDV، مایه کوبی سازه ساخته شده از قبل باعث ایجاد علایم زردی و کوتولگی در گیاه بامیه گردید. بر اساس نتایج بدست آمده، گیاهان بامیه و علف هرز کتان هندی به عنوان میزبان های جدید CpCDV در ایران و گیاه کتان هندی برای اولین بار به عنوان میزبان جدید ویروس از دنیا گزارش می گردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!