تاثیر روش های غیر دارویی بر ایلئوس پس از زایمان سزارین: مرور انتقادی کارآزمایی های بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کارآزمایی های بالینی از مطالعات با ارزش در حیطه علوم پزشکی بوده و نقش موثری در پیشگیری و درمان بیماری ها دارند. جهت دستیابی به شواهد معتبر در زمینه روش های غیردارویی موثر بر ایلیوس پس از سزارین، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی نقادانه کارآزمایی های بالینی منتشر شده در زمینه ی تاثیر روش های غیر دارویی بر ایلیوس پس از زایمان سزارین طراحی و اجرا شد.

مواد و روش کار

در این مرور انتقادی، کارآزمایی های بالینی غیر دارویی در زمینه ایلیوس پس از زایمان سزارین در پایگاه های  اطلاعاتی,Pubmed, Web of science, scopus, Embase, ProQuest   SID , Magiran, Iranmedex با کلمات کلیدی: زایمان سزارین، ایلیوس، حرکات روده، عبور گاز، دفع مدفوع ، عملکرد روده و روش های غیر دارویی و Cesarean delivery, ileus, bowel movements, passing gas, defecation, bowel function and non-pharmacological methods  از تاریخ 1/1/ 2011 تا 2023/9/25 جستجو شدند. بررسی کیفیت مقالات از چک لیست کانسورت درمان های غیردارویی 2017 که شامل: 6 بخش، 25 سوال و 44 گویه صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها از نرم افزار  SPSS2019 استفاده شد.

یافته ها

در مجموع23 مقاله مورد ارزیابی نقادانه قرار گرفت. روش های غیر دارویی با تعداد نه مقاله در ارتباط با جویدن آدامس (40%)، پنج مقاله در زمینه تغذیه زودرس بعد جراحی سزارین (21%)، سه مقاله در ارتباط با طب فشاری (13%)، دو مقاله در ارتباط با نوشیدن قهوه (9%)، یک مقاله در مورد انجام ورزش (4/5%) و سه مقاله در زمینه گیاهان دارویی (13%) به دست آمد. درصد انطباق مقالات با معیارهای ابزار کانسورت، 60 درصد و میانگین امتیاز آن ها 4/4± 27 و دامنه امتیاز مقالات 33-14 بود. بیشترین نقص در بخش های نتایج و روش کار بود.

نتیجه گیری

کیفیت کارآزمایی های بالینی در زمینه تاثیر روش های غیر دارویی بر ایلیوس پس از زایمان سزارین در 10 سال اخیر در حد متوسط بود که نیازمند توجه بیشتر و  آشنایی نویسندگان با چک لیست ه ای استاندارد گزارش دهی مطالعات است. داوران مجلات نیز جهت ارزیابی نقادانه مقالات، استفاده از چک لیست های بین المللی گزارش مقالات را مد نظر قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 197
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!