تاثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان کلانتری های فرماندهی انتظامی شهرستان شیراز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و از روش نمونه گیری احتمالی و تکنیک ت سرمایه اجتماعی سازمانی مجموعه منابعی است که فرد به واسطه قرار گرفتن در شبکه روابطی که سازمان در اختیار او قرار می دهد به آنها دست می یابد. امروزه، سازمان ها نقشی بسیار اساسی را در زندگی افراد ایفا می کنند. بخش عمده زندگی افراد در سازمان ها و یا در ارتباط با سازمان ها سپری می شود و هر سازمانی با انجام وظایف چندگانه و تخصصی اهدافی را برای مردم محقق می سازند که می توان چگونگی و میزان دستیابی به اهداف را تحت عنوان عملکرد سازمانی ارزیابی کرد. از این رو، می توان گفت حیات سازمان در گروی عملکرد صحیح کارکنان است. از سوی دیگر، درکنارسرمایه های اقتصادی، فیزیکی فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی و سرمایه های انسانی، سرمایه اجتماعی نیز در سازمان ها مورد توجه روزافزونی قرار گرفته است. لذا در این پژوهش هدف محقق بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان کلانتری های کلانشهر شیراز می باشد.صادفی ساده و از پرسشنامه استاندارد هرسی و گلداسمیت و سرمایه اجتماعی ناهابیت و گوشال برای گردآوری داده ها در جامعه آماری (24 کلانتری شهر شیراز) و با حجم نمونه 250 نفر در بین کارکنان کلانتری ها کلانشهر شیراز و از آزمون های تحلیل واریانس،T استیودنت، پیرسون، رگرسیون، fو نرم افزار spss استفاده شده است. یافته ها آزمون های آماری مبین رابطه معنادار بین متغیرها است که میزان همبستگی سرمایه اجتماعی رابطه ای (514/0=p)، سرمایه اجتماعی شناختی (512/0= p)، سرمایه اجتماعی ساختاری (480/0= p) به عنوان متغیرهای مستقل فرضیه و عملکرد سازمانی کارکنان به عنوان متغیر وابسته فرضیه های تحقیق می باشد. همچنین در تحلیل رگرسیونی متغیرهای مستقل حدود 1/30 درصد واریانس متغیر وابسته را تبیین نموده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!