تحلیل وضعیت استناد پژوهشگران به مقالات سلب اعتبار شده در حوزه ارتوپدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

مقالات سلب‎ اعتبار شده افزایش چشم‎ گیری داشته اند. پژوهشگران ارتوپدی نباید از نتایج مقالات سلب اعتبار شده در پژوهش های خود استفاده کنند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی دلایل استناد به مقالات سلب اعتبار شده ارتوپدی توسط پژوهشگران است.

مواد و روش ها

این مطالعه با رویکرد توصیفی- پیمایشی انجام شد. از پایگاه داده رترکشن واچ برای استخراج مقالات استفاده شد. برای هر مقاله از گزینه استناد موتور جستجوی گوگل اسکالر استفاده و سپس نویسندگان مقالات استنادکننده شناسایی شد. برای جمع آوری و بررسی شاخص های علم سنجی مجلات، از پایگاه های وب آوساینس و اسکوپوس استفاده شد. برای بررسی وضعیت دسترسی آزاد مقالات از پایگاه های اطلاعاتی و وب سایت مجلات، استفاده شد. از طریق پست الکترونیکی، پرسشنامه استاندارد برای نویسندگان ارسال شد. با استفاده از تحلیل های آماری رابطه بین استناد و دسترسی آزاد مقالات بررسی شد.

یافته ها

796 مقاله بازیابی شد که در سال های اخیر افزایش داشته اند. این مقالات اکثرا در مجلات با چارک برتر منتشر شده اند. تعداد زیادی از پژوهشگران از وضعیت سلب اعتبار مقاله استناد شده آگاهی نداشتند و همچنین استراتژی ای جهت بررسی منابع مقالات خود نداشته اند. اکثر نویسندگان اعلام کرده اند که داور یا ویراستار اخطاری در خصوص مقاله سلب اعتبار شده به آنان نداده اند. محققان اعلام کرده اند که مقاله در قسمت بحث استفاده شده است. بین میزان استناد و نوع دسترسی مقالات سلب اعتبار شده ارتوپدی رابطه معنی داری (0/002=p-value) وجود دارد.

نتیجه گیری

نویسندگان اهتمام بیشتری درخصوص رعایت اصول اخلاقی پژوهش داشته باشند تا از گسترش و انتشار بیشتر این مقالات جلوگیری شود. نویسندگان در پژوهش ها نباید به مقالات سلب اعتبار شده ارتوپدی استناد کنند چراکه برای سلامت بیماران خطرآفرین است.

زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 272
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!