ویژگی های معلمان و انتخاب رویکرد آموزش (آموزش حضوری، یادگیری الکترونیکی، یادگیری ترکیبی) در دوران کووید19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

همه گیری کوید19 چالش بزرگی را برای سیستم های آموزشی در جهان ایجاد کرد و به سرعت باعث تعطیلی مدارس شد. در طول این دوره یادگیری الکترونیکی به عنوان یک راه حل مناسب برای عبور از این بحران در سراسر جهان نظر گرفته شد.

روش

روش پژوهش کمی از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان در استان ها و شهرهای مختلف کشور بودند که از این جامعه 687 معلم از طریق نمونه گیری داوطلبانه در این پیمایش مشارکت داشتند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ی برگرفته از ادبیات استفاده شد.

نتایج

نتایج حاکی از وجود رابطه معنادار بین پنج متغیر منطقه محل تدریس (فقیرنشین، متوسط، غنی نشین)، نوع مدرسه محل تدریس، مقطع تدریس، سابقه تدریس و سطح تحصیلات معلم با ترجیح نوع رویکرد آموزشی (آموزش حضوری-یادگیری الکترونیکی- یادگیری ترکیبی) بوده است. با این وجود، میان دو متغیر سهولت استفاده درک شده و سن معلم با ترجیح نوع رویکرد آموزشی، ارتباط معناداری وجود نداشته است. در مورد رابطه متغیر سودمندی ادراک شده و ترجیح نوع رویکرد آموزشی نیز، با وجود رابطه معنادار، همبستگی ضعیفی وجود داشته است. علاوه براین، نتایج نشان می دهند که از میان ویژگی های معلمان، دو ویژگی جنسیت و میزان تحصیلات بطور معناداری بر قصد استفاده آنها از این سامانه تاثیر گذار بوده است. با این حال، تاثیر معناداری بین سن، سابقه تدریس و میزان تسلط معلمان بر نرم افزار شاد، بر قصد استفاده آنها از این برنامه، مشاهده نشده است.

بحث و نتیجه گیری

سیاست گذاران آموزش و پرورش با در نظر گرفتن عوامل موثر بر ترجیح نوع رویکرد آموزشی و قصد استفاده معلمان می توانند در جهت اطمینان از موفقیت فناوری یادگیری الکترونیکی گام بردارند.کلید واژه ها: مدل پذیرش فناوری، یادگیری الکترونیکی، نرم افزار شاد، معلمان، یادگیری الکترونیکی، یادگیری ترکیبی

زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!