اثرات کروسین و عصاره هیدرو الکلی هلیله سیاه بر حافظه و بیان ژن های PSD 95، synapsin-1، synaptophysin در هیپوکمپ به دنبال استرس در موش صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استرس یک محرک است که منجر به واکنش فیزیکی یا روانی می شود. استرس، حافظه و شناخت  را تحت تاثیر قرار می دهد. داروهای رایجی که برای درمان استرس و اختلالات حافظه استفاده می شوند اثرات محدود و عوارض جانبی فراوانی دارند، بنابراین جستجوی ترکیبات موثر جدید با منشاء طبیعی و عوارض جانبی کم تر، مورد توجه می باشند. مطالعات مختلف نشان داده است که هلیله سیاه و کروسین در بهبود حافطه موثر هستند. چندین پروتیین از جمله سیناپسین1، سیناپتوفیزین و  PSD95در انتقال پیام عصبی در سیناپس های دخیل در حافظه نقش دارند. در این مطالعه اثر عصاره هیدروالکلی هلیله سیاه و کروسین در بهبود حافظه و استرس و بیان ژن های سیناپسین 1، سیناپتوفیزین و PSD95 در بافت هیپوکمپ موش های صحرایی نر مدل استرس بی حرکتی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مواد و روش ها

در این مطالعه 25 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به طور تصادفی به پنج گروه شامل گروه کنترل، گروه استرس،گروه تیمار شده با عصاره هیدروالکلی هلیله سیاه، گروه تیمار شده با کروسین،گروه تیمار هم زمان با عصاره هیدروالکلی هلیله سیاه و کروسین تقسیم شدند. همه گروه ها غیر از گروه کنترل به مدت 14 روز تحت استرس بی حرکتی قرار گرفتند. کروسین به صورت داخل صفاقی (mg/kg 30) و عصاره هیدروالکلی هلیله سیاه به صورت گاواژ داخل معدی (mg/kg 50) داده شد. پس از 14 روز تست shuttle box جهت بررسی حافظه انجام شد. سپس حیوانات بی هوش شدند و هیپوکمپ آن ها جدا گردید و تغییرات بیان ژن های سیناپسین 1، سیناپتوفیزین و PSD95 در بافت، توسط روش Real-time PCR مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

استرس بی حرکتی باعث اختلال در دو شاخصه حافظه شد، یعنی مدت زمان توقف دراتاقک تاریک را افزایش (01/0>P) و مدت زمان تاخیر جهت ورود به اتاقک تاریک را نسبت به گروه کنترل کاهش(0/0001>P) داد. درمان با عصاره هیدرو الکلی هلیله سیاه تاثیری بر روی مدت زمان توقف در اتاقک تاریک نداشت (0/05<P). اما کروسین منجر به کاهش مدت زمان توقف در اتاقک تاریک نسبت به گروه استرس شد (0/05>P). عصاره هیدروالکلی هلیله سیاه و کروسین هر دو مدت زمان تاخیر جهت ورود به اتاق تاریک را افزایش دادند (به ترتیب 0/01>P و 0/001>P). در نتیجه هر دوی آن ها پارامترهای بهبود حافظه را تحت تاثیر قرار دادند. ترکیب عصاره هیدروالکلی هلیله سیاه و کروسین مدت زمان توقف در اتاقک تاریک را کاهش (05/0>P) و مدت زمان تاخیر جهت ورود به اتاقک تاریک را نسبت به گروه استرس افزایش داد (001/0>P). استرس بی حرکتی باعث کاهش بیان ژن های سیناپتوفیزین، سیناپسین 1 و PSD95 در بافت هیپوکمپ نسبت به گروه کنترل شد (همگی 0/001>P). هم چنین بیان ژن های سیناپتوفیزین، سیناپسین 1 و PSD95 در بافت هیپوکمپ گروه های تیمار شده با عصاره هیدروالکلی هلیله سیاه (به ترتیب 0/01>P، 0/01>P و 0/001>P)،کروسین (به ترتیب 0/001>P، 0/01>P و 0/001>P) و ترکیب آن ها (به ترتیب 0/001>P،0/001>P و 0/01>P) نسبت به گروه استرس افزایش یافت.

استنتاج

درمان با کروسین و عصاره هیدرو الکلی هلیله سیاه به طور جداگانه و یا ترکیب آن ها در بهبود حافظه و کاهش استرس با افزایش بیان ژن های سیناپسین 1، سیناپتوفیزین و  PSD95موثر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!