ارتباط بین خودکارامدی رانندگی با ابعاد خستگی در رانندگان سالمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

رانندگی، یکی از مهم ترین مهارت هایی است که می تواند بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیرگذار باشد. سالمندان ممکن است نسبت به سایر گروه های سنی بیش تر به رانندگی وابسته باشند. زیرا این توانایی برای دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، کار و فعالیت های اجتماعی ضروری است و در حفظ استقلال و خود مختاری سالمندان نقش مهمی ایفا می کند. افزایش سن تغییرات قابل توجهی در توانایی های فیزیکی، شناختی، ادراکی و حسی ایجاد می کند که همه این عوامل در رانندگی، که نیازمند دقت و توجه بالا دارد، اهمیت دارند. حرکت و فعالیت یکی از ارکان اصلی سلامتی در دوران سالمندی است و رانندگی نقش کلیدی در تحرک افراد سالمند در جامعه دارد. با افزایش جمعیت سالمندان، تعداد رانندگان سالمند نیز به موازات آن بیش تر شده است. خودکارآمدی در رانندگی از مهارت های مهم در این زمینه است که شناخت عوامل موثر بر آن اهمیت دارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین خستگی و خودکارآمدی و رانندگی میان رانندگان سالمند، در شهرستان قایم شهر انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

این تحقیق به صورت مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی، در بین رانندگان مرد 60 سال و بالاتر عضو اتحادیه تاکسیرانی قایم شهر، ساکن شهر قایم شهر انجام شد. در این پژوهش 310 نفر از واجدین شرایط ورود به مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها، از فرم اطلاعات جمعیت شناسی، ابزارهای چند بعدی خستگی اسمیتس و خود کارآمدی رانندگی آدلاید استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد.

یافته ها

میانگین سنی شرکت کنندگان 3/28 ± 64/96 سال بود و دامنه سنی آن ها بین 60 تا 75 سال قرار داشت. بیش ترین سطح تحصیلی شرکت کنندگان زیر دیپلم بود (42 درصد). اکثریت آن ها بین 30 تا 50 سال سابقه رانندگی داشتند. میانگین خودکارآمدی رانندگی در بین رانندگان سالمند قایم شهر 15/74±101/87 بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد دو متغیر سن و تعداد سال های سابقه گواهینامه دارای ارتباط معنادار و معکوس با نمره خودکارآمدی رانندگی می باشند. به عبارت دیگر با افزایش سن و تعداد سال های سابقه گواهینامه، نمره خودکارآمدی رانندگی به طور معنی داری کاهش می یابد. ارتباط بین نمرات پرسشنامه های خستگی و خودکارآمدی رانندگی معنادار و معکوس بود (0/001>P)، به طوری که با افزایش نمره خستگی، نمره خودکارآمدی در سالمندان کاهش می یابد. براساس نتایج رگرسیون خطی چندگانه، متغیرهای تحصیلات، وضعیت اقتصادی- اجتماعی بیماری مزمن، نمرات خودکارآمدی دارای ارتباط معنادار با نمره خستگی بودند. هم چنین براساس نتایج این مدل، به ازای هر واحد افزایش در نمره خودکارآمدی، نمره خستگی 0/18 کاهش می یابد. براساس نتایج رگرسیونی متغیرهای درآمد ماهانه، نوع وسیله نقلیه و نمره خستگی با نمره خودکارآمدی رانندگی ارتباط معناداری داشتند (39/5=R2).

استنتاج

پژوهشگران پیشنهاد می کنندکه باتوجه به نتایج این تحقیق، استفاده از رویکرد توانبخشی در رانندگی و مداخلاتی که می تواند حمایت روانی در کاهش خستگی در رانندگان سالمند تضمین کند، ضروری می باشد. نتایج این مطالعه می تواند به سیاستگذاران در حوزه سالمندی کمک کند که با در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار در کاهش خودکارآمدی رانندگی در رانندگان سالمند، برنامه های توانبخشی جهت بهبود میزان خودکارآمدی رانندگی را در سالمندان طراحی کنند و با همکاری سازمان بهزیستی و شهرداری این برنامه ها را در جمعیت سالمندان اجرا کنند

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2690676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!